'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 267

'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Natuurlijk is een opleiding sterrenkunde ontzettend interessant om onze nieuwsgierigheid te verzadigen, maar heeft de opleiding behalve dat ook nut voor de mensheid? Niet iedereen is natuurlijk zo nieuwsgierig dus vroeg ik mij af, wat zou je tegen dat soort mensen kunnen zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Wat bedoel je precies met "nut"? Economisch? Maatschappelijk? Wetenschappelijk?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Elk van die drie eigenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Ik noem er drie, en die drie bedoelde je toevallig? :)

Het gemakkelijkste lijkt me nog wetenschappelijk: die is vrij evident, niet?

Als je je verder concreet afvraagt wat de sterrekundige bijdraagt (maatschappelijk, economisch of wetenschappelijk), dan heeft dat vooral te maken met het soort werk dat hij zal doen. Dat is natuurlijk heel uiteenlopend: misschien kom je terecht in het onderwijs, misschien als medewerker in een planetarium of iets dergelijks, wie weet bij de ESA of aanverwante ruimteorganisaties, je zou misschien weerman kunnen worden, terwijl je leeft van een uitkering als kluizenaar met een aantal telescopen door een klein zolderraam blijven turen...

In dat laatste geval zal je bijdrage naar de samenleving nogal beperkt zijn, in de andere gevallen is die nogal gevarieerd natuurlijk.

Zie hier een lijstje van activiteiten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 824

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Wat je tegen dat soort mensen moet zeggen? Gewoon dat de sterrenkunde, net als elke andere wetenschap, kennis verschaft. Kijk, je doet een opleiding om kennis te verschaffen. Later ga je die kennis toepassen. Een wetenschapper gebruikt zijn kennis om er meer van te krijgen. Een arts zal zijn kennis gebruiken om mensen beter te maken. Wat het nut is van wetenschap weten we pas als er iets nuttigs is gevonden. :) Zo simpel is het.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Ik noem er drie, en die drie bedoelde je toevallig? :)
Ik had niet specifiek iets in gedachten, maar die drie vond ik het goed samenvatten :wink:

Dat lijstje is precies waar ik op doelde. De dingen die daarop staan zijn hartstikke interessant om te onderzoeken, maar, afgezien van nieuwsgierigheid, waarom zou je? Heeft de mensheid er verder iets aan? Dit is geen aanval op sterrenkundigen, ik ben alleen benieuwd of er uit al dat onderzoek ook iets 'tastbaars' voor de gewone mens uitkomt.

Berichten: 824

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Trouwens TD!, jouw 'laatste geval' is wel een beetje negatief. Zoals mijn post van daarnet meld, verschaft de wetenschap kennis. Het leuke is dat iedereen daar mee kan doen. Dat veel sterrenkundige graag naar de hemel turen, moet je niet zo negatief neer zetten. Je snapt misschien niet waarom ze dat doen. Maja veel mensen snappen niet dat jij het leuk vindt lastige wiskundige problemen op te lossen.

En om even bijdehand te doen, uit een zolderraam zie je niet zoveel. Je zal toch echt naar buiten moeten. Dus zo'n kluizenaar zijn die mensen nog niet eens. Dus doe de volgende keer niet zo negatief over mijn hobby, want ik ben geen kluizenaar!!! :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Heeft de mensheid er verder iets aan? Dit is geen aanval op sterrenkundigen, ik ben alleen benieuwd of er uit al dat onderzoek ook iets 'tastbaars' voor de gewone mens uitkomt.
Wie weet wordt de ruimte buiten de aarde ooit nog wel heel belangrijk voor ons, het verkennen van het universum is als begin dan natuurlijk een onontbeerlijke stap.
Trouwens TD!, jouw 'laatste geval' is wel een beetje negatief. Zoals mijn post van daarnet meld, verschaft de wetenschap kennis. Het leuke is dat iedereen daar mee kan doen. Dat veel sterrenkundige graag naar de hemel turen, moet je niet zo negatief neer zetten. Je snapt misschien niet waarom ze dat doen. Maja veel mensen snappen niet dat jij het leuk vindt lastige wiskundige problemen op te lossen.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of het wat anders opvat dan ik bedoelde. Dat laatste staat er in eerste instantie als grapje bij en in tweede instantie om het verschil aan te duiden tussen persoonlijke interesse (tuur gerust naar de sterren!) en, bijvoorbeeld, economisch nut. Dat het wat pejoratief overkomt, ligt aan het spottend toontje, maar dat was dus niet verkeerd bedoeld - ook zelfspot is me niet vreemd hoor :)

En eum: voor de fun wiskundige problemen oplossen; ik?! Waar haal je dát vandaan... :?:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 824

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Prima! :)

Maar zoals je zegt is het heel belangrijk dat we de ruimte verkennen voor zover we dat kunnen. En zoals ik zelf al zei wordt het nuttig als we iets nuttig vinden.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Natuurlijk is een opleiding sterrenkunde ontzettend interessant om onze nieuwsgierigheid te verzadigen, maar heeft de opleiding behalve dat ook nut voor de mensheid? Niet iedereen is natuurlijk zo nieuwsgierig dus vroeg ik mij af, wat zou je tegen dat soort mensen kunnen zeggen?
Waarom zou je het moeten rechtvaardigen tegenover een "mensheid"? Alsof die mensheid al met één stem zou kunnen spreken? Als dat al zo zou zijn, dan doet die mensheid dat via de democratie, en die stimuleert sterrenkunde via allerlei subsidies. De democratie vindt sterrenkunde nuttig.

Ik vind sterrenkunigen zeer nuttig, omdat ze ontdekkingen doen, die ik kan lezen en horen. Voor alle nieuwsgierige mensen die niet de mogelijkheid hebben ontdekkingen te doen, en dat zijn er nogal wat, heeft sterrenkunde nut. Na jaren onderzoek weet de mensheid weer iets meer, er is iets gebeurd, we hebben niet voor niets geleefd, er is iets ontdekt wat de mensheid nooit eerder wist.

Sterrenkunde kan de mensheid ook nog gaan redden uit de grote dreigende energiecrisis. Door sterren te bestuderen, doen we kennis op van elementaire deeltjes. De botsingen tussen die deeltjes zijn in sterren vele malen groter dan we op aarde ooit kunnen bereiken. Die kennis kan helpen een rendabele fusiereactor op aarde te bouwen. Een vrijwel oneindige energiebron, waarbij geen broeikasgassen vrijkomen, en zeer weinig radioactiviteit.

Berichten: 130

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

ITER! (naam van een fusiereactor) :) Ik kan niet wachten tot het eindelijk fatsoenlijk werkt!

(ik droom ervan om daar te kunnen werken :) )

Berichten: 12

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Ik denk dat de vraag niet is: "Wat heeft de mensheid eraan" maar "Wat heb ik eraan?".

Als iemand gelukkig wordt door het studeren van sterrenkunde, en hier voldoening uit put, mensen rondom zich daardoor gelukkig maakt en er een mooie cent mee verdient... lijkt het mij evident dat de liefhebbers dit studeren.

Berichten: 3

Re: 'Nut' van opleiding Sterrenkunde?

Je kunt bovendien (naast alle enorm interessante ontdekkingen die zijn gedaan), ook nog denken aan de praktische ontdekkingen, zoals satellieten. Veel mensen hebben tegenwoordig een navigatiesysteem in de auto zitten, hoe wil je zo'n ding laten werken zonder een satelliet. Ook heb ik gelezen dat het, om een navigatiesysteem goed te laten werken, belangrijk is dat de gegevens heel precies worden verwerkt, en hiervoor zijn weer moeilijke wiskundige formules nodig.

Je hebt dus wel degelijk iets aan sterrenkunde/wiskunde. (dit was overigens maar een van de vele praktische toepassingen van de sterrenkunde)

Reageer