Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

In het filosofieforum komen we op een gegeven moment tot de vraag of kunstmatig verkregen eigenschappen overefbaar zijn. Dus stel, er wordt aan een embryo gesleuteld om het te voorzien van rood haar, of voor mijn part pimpelpaarse huid. Of bepaalde intelligentie. Over het goed of slecht zijn hiervan wil ik het hier niet hebben, dat kan in het betreffende topic in filisofie:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=230380#230380

Maar de vraag dus voor dit topic: kan een embryo in zijn latere leven deze kunstmatig verkregen eigenschappen doorgeven aan het nageslacht, of zullen deze eigenschappen dan voor iedere generatie opnieuw gemaakt moeten worden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

wel als dat in de genen is gedaan, zodat het lichaam het zeg maar zelf doet (bijv. met dat rode haar, als je de genen verandert dan maakt het lichaam zelf de pigmenten, als je het verft wordt het wel rood maar het lichaam deed niks)

dit is ook de basis voor genetische modificatie :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Wanneer je aan een embryo gaat sleutelen dan ben je gericht op een aantal cellen bezig en niet aan het gehele organisme. zelfs al zou je het hele ectoderm aanpakken, dan zal dit bij een voortplanting niet te merken zijn. De gonaden komen voort uit het mesoderm.

Als je wilt zorgen dat je te maken hebt met een overerfbare aanpassing, dan zal je net voor of net na de bevruchting in moeten grijpen. Wanneer je te maken hebt met een embryo is het veel lastiger om een mutatie in alle cellen tot stand te brengen.

Hoe dan ook: het is zeker mogelijk om een genetische modificatie zo door te voeren, dat deze overerfbaar is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 590

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Assas schreef:
wel als dat in de genen is gedaan, zodat het lichaam het zeg maar zelf doet (bijv. met dat rode haar, als je de genen verandert dan maakt het lichaam zelf de pigmenten, als je het verft wordt het wel rood maar het lichaam deed niks)  

dit is ook de basis voor genetische modificatie


Inderdaad, dit zou genetische modificatie van het embryo zijn. MAAR, wordt het daarme overgeërft? Dat is nog maar de vraag. Dieren kennen namenlijk een strikte scheiding tusse het lichaam (soma) en de kiembaan (gameten). Al heel vroeg in de embryonale ontwikkeling worden er cellen apart gezet die later worden ingezet als gameetproducerende cellen in ovaria en testis. Bij die modificatie moeten dus ook die kiembaancellen gemofificeerd worden, alleen dan kan het. Bijv. genetische modificatie van de zygote.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Hartelijk dank al voor de antwoorden, maar zoals jullie vast al begrepen hebben ben ik geen bioloog. Graag wat nadere uitleg dus, over wat de volgende begrippen kort inhouden:
  • ectoderm
  • gonaden
  • mesoderm
  • kiembaan
  • zygote
Misschien dat ik, als ik deze termen snap, het hele verhaal snap. Zoniet, dan vraag ik het wel weer. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 590

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

ectoderm: vroeg in de embryonale ontwikkeling zijn er drie elementaire lagen cellen( kiemlagen), endoderm, mesoderm en ectoderm. De rest van het lichaam ontstaat uit deze drie lagen, Uit het ectoderm ontstaan in de loop van de ontwikkeling o.a. de huid en hersenen.

gonaden: plek waar geslachtscellen worden geproduceerd, bij de mens de ovaria (eicellen) en testes (zaadcellen).

Mesoderm: ook weer een embryonale kiemlaag, resulteert vnl. in spierweefsel.

Kiembaan: Alle cellen die voor de overerfing zorgen, dus de geslachtscellen, de geslachtscelmoedercellen, de embryonale cellen die apart worden gezet om geslachtscelmoedercellen en geslachtscellen te worden.

Zygote: bevruchte eicel.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Ok, bedankt voor de verheldering. Maar hoe zit het nu? Assasinator en Archeopteryx zeggen dat het wel mogelijk is, Wouter zegt weer van niet, maar wel op een andere manier? Op welke manier dan?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 590

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Wouter zegt, in andere woorden, hetzelfde als ik. Het heeft geen zin om willekeurig embryocellen te bewerken, je hebt juist de cellen nodig die later de geslachtscellen zullen worden, op die manier komt het gewenste gen in de volgende generatie terecht. De eenvoudigste manier is om dan de zygote aat te pakken, dan weet je zeker dat je ook de toekomstige geslachtscellen van het organisme te pakken hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

En is dit reëel gezien mogelijk? Nu, of anders te verwachten in de toekomst?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 590

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Op dit moment is dat niet mogelijk. Wat op dit moment wel mogelijk is is stukjes DNA in genomen van mensen inbouwen m.b.v. een retrovirus. Er worden dus bewerkte retrovirussen in een gebied in het lichaam gespoten (totnogtoe heeft men dit in beenmerg gedaan) en vervolgens kunnen die virussen het bewuste stukje dna inbouwen in het genoom van de cellen die in de buurt zijn.

Op die manier zou het ook misschien kunnen om een stukje dna in een zygote te krijgen, ergens in het proces van ivf. Maar het zit er dan wel in, werkt het dan ook? en ook alleen op de plekken waar je het wilt? worden er geen genen onderbroken omdat het gen daar wordt ingebouwd? En er zijn vast nog wel meer zaken waardoor het in de soep kan lopen...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

stukjes DNA in genomen van mensen inbouwen m.b.v. een retrovirus. Er worden dus bewerkte retrovirussen in een gebied in het lichaam gespoten


Dit is onder andere ook al voor Reumatoïde Artritis (klassieke reuma) gedaan bij muizen. Momenteel zijn ze bezig om dit voor mensen ook te bewerkstelligen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 590

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

WM schreef:
Dit is onder andere ook al voor Reumatoïde Artritis (klassieke reuma) gedaan bij muizen. Momenteel zijn ze bezig om dit voor mensen ook te bewerkstelligen.


En bij mensen bij SCID, het was op zich geslaagd, drie kregen er echter leukemie en stierven, de rest was genezen.

Berichten: 92

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

vb: Genetisch gemanipuleerde soja?

In Amerika wordt dat toch wel geproduceerd in die enorme hoeveelheden dat ze toch niet soja per soja die wijzigingen gedaan hebben? Die gewijzigde soja plant zich toch gewoon verder inclusief nieuwe eigenschappen?

Misschien ging het hier specifiek over genetische manipulatie bij mensen en niet bij planten, en dan heb ik er waarschijnlijk overgelezen. Of het mogelijk is in de toekomst, daar twijfel ik niet aan maar of het ooit zal toegelaten worden da's iets anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstmatig verkregen eigenschappen erven

Misschien ging het hier specifiek over genetische manipulatie bij mensen en niet bij planten, en dan heb ik er waarschijnlijk overgelezen.


Er wordt gesproken over een embryo in de begin post. Hier kan je uit afleiden dat het gaat over GM bij mens en dier.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer