proefjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

proefjes

hallo iedereen

ik ben op zoek naar proefjes met waterstof of natrium of magnesium of calcium of barium of koolstof of silicium of zuurstof of zwavel of seleen of chloor of broom of fluor

het is allemaal gelijk maar alle hulp is welkom

alvast bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: proefjes

wat voor proefjes wil je doen. Want er zijn veel proefjes. En wat voor materiaal heb je allemaal...

als je iets zinnigs wilt horen zal je toch iets meer informatie moeten geven.

Berichten: 2

Re: proefjes

we hebben de meeste stoffen in school

liefst eenvoudige proefjes zoals bijvoorbeeld natrium op water

ik heb ze nodig voor een geïntegreerde taak

volgende week en de week daarop moeten we de proefjes uitvoeren in klas.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: proefjes

elektrolyse van water. Daar krijg je Zuurstof en waterstof gas van. Het waterstof gas kun je laten ontploffen. Wat ik er al mee heb zien doen:

Je neem een bokaal vol met water en vangt het H2 gas op in een buis. Die buis leidt je naar een andere bokaal en zorg ervoor dat de buis onderwater het H2 vrij laat. In die nadere bokaal doe je water met zeep sop in. Het H2 gas komt vrij onder water en vromt bellen. Als je met eenaansteker in de buurt van de bellen komt, dan gaan de bellen weg en komt het h2 gas vrij hoor je een grote knal.

natrium op water is ook altijd leuk.

<knip> van moderator, geen explosieve proefjes! </knip>

als je aan droog ijs (vast Co2) kunt geraken.

Je legt wat droog ijs op de lessenaar. Daar dat droog ijs sublimeert wordt het droog ijs omringt door een laagje lucht. Als je met een metalen voorwerp op het droog ijs drukt, dan hoor je een trillend geluid. Je duwt het laagje in, en direct duwt het laagje terug waardoor je een geluid hoort.

Is wel meer natuurlunde.

en basise en zure oplossing aan tonen met een af andere indicator.

Wacht ff. Zoek nog eens een ander topic.

[edit]

hier zullen ook nog wel een paar leuke dingen in staan.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...hlight=kinderen

[edit2]

verbranden van magnesium geeft een fel licht.

je kun bijvoorbeeld beginnen met magnesium, de verbranden, nog wat dingen er mee doen en dan uiteindelijk weer terug eindigen met magnesium, wat je kan aantonen door het weer te verbranden.

[edit3]

kjiken hoe bepaalde gassen, gevormd uit verschillende stoffen, zich gedragen met oog op het volume.

In een proefbuis doe je bepaald stoffen die een gas vormen. Nadat je die stoffen hebt samengevoegd doe je vlug een ballon over de proefbuis zodat je kan zien of het gas uitzet, dus of de ballon wordt opgeblazen of niet.

De stoffen die ik zou nemen.

Al + H2O2

CaCo3 + zuur (azijn)(weet niet of dit de goede formule is, maar je ken gewoon een schelp nemen, daar werkt het zeker mee.)

NaCloplossing + zuur in water.

Of andere, er zijn er genoeg.

Bekijk wel eerst of de gassen die vrijkomen niet te giftig zijn noch explosie of zo.

Als je een van de proefjes wilt doen, zeg het dan als je iets niet snapt. Dan kan ik het mss uitleggen, en anderen wss uitleggen.

Reageer