Differentieren en Afgeleide

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Differentieren en Afgeleide

Hoi allemaal,

Ik heb een stom vraagje aan allen die weten. Namelijk waarom wordt differentieren en afgeleiden toegepast.

Een goed antwoord is altijd welkom.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Differentieren en Afgeleide

ik ben geen krak in wiskunde maar een voorbeeldje van afgeleiden kan ik je wel geven: het wordt toegepast om de toename van iets te meten:

als jij rijd met je wagen, dan neemt je afgelegde afstand toe, gezien in de tijd, nu als jij de afgeleide van de afgelegde weg naar de tijd neemt(dx/dt) dan krijg jij de snelheid van jouw wagen, de toename van afstand per tijdseenheid(m/s)

als jij optrekt met je wagen, dan neemt je snelheid toe, gezien in de tijd, nu als jij de afgeleide van de snelheid naar de tijd neemt(dv/dt) dan krijg jij de versnelling van jouw wagen, de toename van snelheid per tijdseenheid((m/s)/s)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentieren en Afgeleide

Het heeft (zoals deels hierboven uitgelegd) veel toepassingen in de fysica, de bewegingsleer bvb.

Daarnaast ook in de wiskundige analyse zelf, bij functieonderzoek bvb zijn ze nodig om extreme waarden te vinden. Deze extreme waarden hebben dan uiteraard ook weer praktisch nu in dagelijkse problemen.

Berichten: 5

Re: Differentieren en Afgeleide

zoals om met een gegeven inhoud een zo klein mogelijke oppervlakte te bekomen, of om de grotst mogelijke oppervlakte te berekenen als je de omtrek hebt en zo...

Reageer