Kernchemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kernchemie

Hoi,

Ik heb een vraagje over kernchemie, aangezien ik er morgen examen van heb zou ik dit wel graag willen weten.

Hoe komt het dat het ioniserend vermogen omgekeerd evenredig is met het doordringend vermogen ?

Ik weet dat een alfa-deeltje een groot ioniserend vermogen heeft en een klein doordringend vermogen, maar hoe is dit te verklaren ? Wat is trouwens de exacte betekenis van ionisatie ? Elektronen afgeven of opnemen zodat er ionen gevormd worden, maar dit snap ik niet zo goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Kernchemie

Als straling een groot doordringend vermogen heeft, dan is de waarschijnlijkheid, dat een stralingsdeeltje met stoffen in wisselwerking treedt klein. De straling laat de stof dus met rust en gaat er gewoon doorheen. De stof blijft daarbij onveranderd.

Als de straling een klein doordringend vermogen heeft, dan wordt de straling al snel door de stof geabsorbeerd. De deeltjes moeten hun energie kwijt en dat doen ze door de stof te ioniseren.

Bij het ioniseren worden door de straling electronen uit de atomen geslagen, zodat geladen atomen (ionen) overblijven.

Reageer