Aggregatie toestanden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 312

Re: Aggregatie toestanden

Genieën in de dop als jij neem ik liever eens een keer apart. Die hebben er meestal nog wel een pauze voor over. Ik krijg klassen nog wild door een cirkel op het bord te tekenen met daarop een Inuit, een Nederlander en een Australiër, en dan ben ik een vol uur bezig tot ik (bijna) iedereen overtuigd heb dat die Australier echt niet met een rode kop rondloopt van het naar zijn hoofd stijgend bloed. Laat ze dan maar eens over hun bank hangend naar een ondersteboven gehouden grote foto kijken. Heb ik al relativiteit genoeg. [rr]
Whahaha. :)

Maar bent u het niet met me eens dat de jeugd op middelbare scholen niet genoeg geprikkeld wordt met interessante, modern natuurkundige vraagstukken? Ik denk niet dat het zomaar is dat het N&T profiel maar door 17% van de leerlingen gekozen wordt. Veel leerlingen hebben ook het beeld dat natuurkunde alleen de klassieke natuurkunde is. Dat kun je hen niet kwalijk nemen, want je krijgt ook nog helemaal geen moderne natuurkunde in de onderbouw. Hoe kun je dus een profiel kiezen zonder te weten wat de complete natuurkunde is (namelijk klassieke- en moderne natuurkunde)?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Aggregatie toestanden

We zijn hier nou wel heel erg off-topic gegaan, en dat is eigenlijk mijn schuld. Ik denk echter dat de vraag van TS wel beantwoord is, dus vooruit maar.

Zit ik er ver naast als ik stel dat we 99% van wat we rondom ons zien gebeuren prima kunnen behappen met klassieke natuurkunde? Klassiek accepteren we gewoon een aantal onverklaarbare zaken als gegeven, zoals zwaartekracht, modern doen we weinig anders dan een verklaring zoeken voor dat "klassiek onverklaarbare". Ik wil de moderne natuurkunde hiermee absoluut niet naar een achterplan schuiven. Maar eigenlijk komt het neer op een puntjes zetten op de diverse i's. Een verhaal kan ik ook zonder die puntjes nog wel lezen.

Stellen dat die moderne natuurkunde nou juist dé motivatie voor een groot aantal mensen zou zijn om voor NT-profielen te gaan lijkt me in ieder geval weinig meer dan de mening van iemand die nou juist door die idiote dingen als tijdsdilatatie e.d. is gefascineerd. Ik vind de logica van een schuine worp nou juist weer zo fantastisch......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 312

Re: Aggregatie toestanden

Jan van de Velde schreef:We zijn hier nou wel heel erg off-topic gegaan, en dat is eigenlijk mijn schuld. Ik denk echter dat de vraag van TS wel beantwoord is, dus vooruit maar.  

Zit ik er ver naast als ik stel dat we 99% van wat we rondom ons zien gebeuren prima kunnen behappen met klassieke natuurkunde? Klassiek accepteren we gewoon een aantal onverklaarbare zaken als gegeven, zoals zwaartekracht, modern doen we weinig anders dan een verklaring zoeken voor dat "klassiek onverklaarbare". Ik wil de moderne natuurkunde hiermee absoluut niet naar een achterplan schuiven. Maar eigenlijk komt het neer op een puntjes zetten op de diverse i's. Een verhaal kan ik ook zonder die puntjes nog wel lezen.  

Stellen dat die moderne natuurkunde nou juist dé motivatie voor een groot aantal mensen zou zijn om voor NT-profielen te gaan lijkt me in ieder geval weinig meer dan de mening van iemand die nou juist door die idiote dingen als tijdsdilatatie e.d. is gefascineerd. Ik vind de logica van een schuine worp nou juist weer zo fantastisch......
Dat kan, en dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn. Maar mijn natuurkunde docent heeft aan wat in-natuurkunde-geïnteresseerde-leerlingen gevraagd om wat onderwerpen binnen de natuurkunde te noemen waar zij wel een project over zouden willen hebben. Toen antwoordden zij allemaal modern natuurkundige onderwerpen. Ik zie dus een overeenkomst tussen de mensen die N&T zullen gaan doen en interesse in moderne natuurkunde. Dus denk ik ook dat we het N&T profiel een impuls kunnen geven door leerlingen kennis te laten maken met de moderne natuurkunde. Zodat zij, zoals in de vorige post, een redelijk beeld hebben van de natuurkunde als zij een keuze moeten maken voor de rest van hun leven.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Aggregatie toestanden

wat in-natuurkunde-geïnteresseerde-leerlingen
Dat is nou niet bepaald een random groep. Wie van dezen dreigen er überhaupt NIET voor een NT of minstens NG profiel te kiezen?

Voor zo'n clubje valt toch wel eens wat extra's te verzinnen zonder daarvoor de bijgemengde toekomstige CM-ertjes te moeten lastigvallen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 312

Re: Aggregatie toestanden

wat in-natuurkunde-geïnteresseerde-leerlingen
Dat is nou niet bepaald een random groep. Wie van dezen dreigen er überhaupt NIET voor een NT of minstens NG profiel te kiezen?

Voor zo'n clubje valt toch wel eens wat extra's te verzinnen zonder daarvoor de bijgemengde toekomstige CM-ertjes te moeten lastigvallen??
Dat is juist het punt, deze mensen gaan het NT profiel doen, en hebben als overeenkomst met elkaar dat zij zich interesseren in moderne natuurkunde. En die interesse voor moderne natuurkunde kan er alleen maar komen als de leerlingen er ook kennis meemaken. Dat is het enige dat ik bedoel.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Re: Aggregatie toestanden

Bij welke aggregatietoestand hoort schuim?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Aggregatie toestanden

Schuim bestaat uit een hele hoop lucht (of ander gas) dat is omsloten door een dun laagje vloeistof.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Aggregatie toestanden

Nee er zijn er maar 3, omdat bij plasma de atomen geïoniseerd worden is het geen aggegratietoestand meer.
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Aggregatie toestanden

Of plasma een aggregatietoestand genoemd kan worden, hangt dan af van je definitie van aggregatietoestand.

Het is in elk geval een feit dat plasma doorgaans als vierde aggregatietoestand wordt beschouwd, voor zover ik weet. Heb jij misschien een bron waaruit blijkt dat de consensus tegenwoordig is dat er maar drie zijn? Of waarop is je nogal stellige reactie gebaseerd?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Aggregatie toestanden

Ik heb eig een vraagje ivm met dit onderwerp.

Ik ben namelijk een tijdje geleden ook op wikipedia die 2 andere aggregatietoestanden tegengekomen en ze lijken me best wel wat ingewikkeld voor een 15-jarige. Ik denk dat ze dat daarom ook wel uit de leerplanne hebben gelaten ^^

Maar mijn vraag is: die plasma, kan je dat voorstellen als de bewegende vloeitof in een lavalamp?

grtjes elena
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Berichten: 654

Re: Aggregatie toestanden

Elena schreef:Ik heb eig een vraagje ivm met dit onderwerp.

Ik ben namelijk een tijdje geleden ook op wikipedia die 2 andere aggregatietoestanden tegengekomen en ze lijken me best wel wat ingewikkeld voor een 15-jarige. Ik denk dat ze dat daarom ook wel uit de leerplanne hebben gelaten ^^

Maar mijn vraag is: die plasma, kan je dat voorstellen als de bewegende vloeitof in een lavalamp?

grtjes elena
Nee, plasma is een wolk van ionen en elektronen. De vloeistoffen in een lavalamp zijn gewoon vloeistoffen, verre van plasma.

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Aggregatie toestanden

Nee, plasma is een wolk van ionen en elektronen. De vloeistoffen in een lavalamp zijn gewoon vloeistoffen, verre van plasma.
oke, dan weet ik dat ook alweer :-)

bedankt !
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Reageer