godsdienst

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 169

Re: godsdienst

over-all gezien hebben ze m.i. een zelfde ontstaangeschiedenis, d.w.z. eenzelfde onderhevigheid aan evolutie. Maar bedoel je - zo interpreteerde ik je eerdere en ook deze teksten namelijk - dat verschillende godsbeelden ook écht uit één voorlopergodsbeeld zijn ontstaan. Want dat hoeft m.i. namelijk beslist niet zo te zijn. Ook in de evolutie van diersoorten ontstaan diersoorten die verdacht veel op elkaar lijken door een logische wetmatigheid die de evolutie de soorten op heeft weten te leggen. Bijvoorbeeld: pinguïns, zeehonden en orka's hebben alle vinachtige voorpoten. Toch is dit bij alledrie afzonderlijk ontstaan. Aanleg en omgevingsfactoren zijn nodig. Ik wil best geloven dat indianen afzonderlijk van afrikanen geloofsovertuigingen ontwikkeld hebben, zonder dat deze een voorouder hadden met één geloofsovertuiging.
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

Berichten: 43

Re: godsdienst

Mee eens, :) Vandaar ook de verschillende soorten geloven. Het is alleen wel de zelfde theorie. De inhoud gelet op details verschillen wel. De theorie is als die waar zou zijn over het algemeen het zelfde. Het is niet zo dat het ene geloof is ontstaan door de theorie waar we het net over hadden. En de ander door ruimtewezens. En toch! Het zou kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 169

Re: godsdienst

ho. wacht even. welke theorie bedoel jij. Als wat ik beschrijf een theorie te noemen is, dan bedoel ik wel degelijk dat die geldt voor geloof in de breedste zin van het woord. Dus voor alle geloven, alle vormen van geloven, alle vormen van geloof en alle geloofsovertuigingen en alles daartussenin. Dus hoor je mij niet zeggen dat het ene geloof is ontstaan verklaard volgens die theorie die ik twee berichten eerder beschreef, en dat het andere geloof ontstaan is op een andere manier en dus verklaard kan worden met een andere theorie. Nee, nee, nee. Geen tweede theorie naast deze. Nee, geen ruimte voor het op Aarde neerzetten van een geloof door aliens. Daar geloof ik beslist niet in. Dus ook niet dat het 'En toch! [...] zou kunnen'.
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: godsdienst

ho. wacht even. welke theorie bedoel jij. Als wat ik beschrijf een theorie te noemen is, dan bedoel ik wel degelijk dat die geldt voor geloof in de breedste zin van het woord. Dus voor alle geloven, alle vormen van geloven, alle vormen van geloof en alle geloofsovertuigingen en alles daartussenin. Dus hoor je mij niet zeggen dat het ene geloof is ontstaan verklaard volgens die theorie die ik twee berichten eerder beschreef, en dat het andere geloof ontstaan is op een andere manier en dus verklaard kan worden met een andere theorie. Nee, nee, nee. Geen tweede theorie naast deze. Nee, geen ruimte voor het op Aarde neerzetten van een geloof door aliens. Daar geloof ik beslist niet in. Dus ook niet dat het 'En toch! [...] zou kunnen'.
:) Juist ja. Volkomen duidelijk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 646

Re: godsdienst

De theorie waaraan jebevers refereert is er al en is niet alleen toepasbaar op religie.
Skeptic by nature

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: godsdienst

denk niet dat godsdiensten zijn uitgevonden om de menigde onder controle te houden maar juist door de menigde om onverklaarbare dingen te verklaren en de angst daarvoor te verminderen

groetjes roosje

Gebruikersavatar
Berichten: 169

Re: godsdienst

Fujaro geeft twee berichtjes terug aan dat de theorie waaraan ik blijkbaar nog zonder het te weten aan refereerde al bestaat en niet eens alleen toepasbaar is op religie. Ik sta volledig achter deze theorie. Wie is het niet met deze theorie eens?
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

Berichten: 89

Re: godsdienst

In grote lijnen ben ik het met je eens. Ik denk wel dat verschillende religies meer gemeenschappelijke wortels hebben dan dat je op het eerste gezicht zou vermoeden. Het hedendaagse christendom zou er bijvoorbeeld veel anders uit hebben gezien zonder de talloze germaanse en heidense invloeden. Ook is het bekend dat mythen binnen verschillende culturen vaak afstammen van een vroegere samenleving die op het eerste gezicht niet gekoppeld kan worden aan de cultuur waar het om gaat. Wat ik eigenlijk bedoel is dat jouw orca's en pinguins in het beginsel afstammen van dat eerste beestje dat zich vormde in de oersoep.
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Berichten: 11

Re: godsdienst

Het geloof is gekomen omdat mensen ergens in willen geloven, een soort houvast willen hebben om ergens mee vooruit te komen. Ze willen het goede verklaren en het leven laten leiden door een hogere ziel waarvan we vermoeden dat we daarvoor op aarde zijn gekomen. Het is ook een soort angst en een tekort aan zelfvertrouwen, we willen graag een soort bevestiging hebben dan we het goed doen en steun daarin hebben. Het geloof is dus een soort extra hulp aan ons allen om aan te geven hoe we moeten leven en hoe we verder kunnen. Het is voor ons een leidraad hoe we zouden moeten leven.

In principe is daar niets mis mee, echter het is ook belangrijk dat je het naast je neer kan leggen en te kijken wat bruikbaar is en wat je er zelf nog meer mee kan doen. Het is ook belangrijk om jezelf te blijven en je niet volledig te laten leiden door het geloof, wat echter door veel wel worden gedaan. Het geloof zou met de tijd mee moeten gaan, want veranderingen horen bij het leven. We kunnen het positieve eruit halen en toepassen en op ons gevoel kijken of het nog past.

In dat opzicht zie je echter ook dat er veel mensen conservatief blijven en niet willen veranderen. Het kan angst zijn of te weinig initiatief of niet voor zich zelf durven uitkomen.

Omdat mens eigen toch zijn eigen weg willen gaan, zie je dat men het geloof ook op zijn eigen wijze manier wil interpreteren. Hierdoor krijg je dus sektevorming of andere stromingen met alle gevolgen van dien.

Mijn inziens moet je uit het geloof het positieve halen en iedereen zijn vrij laten wat ie wil. Daarin moeten we elkaar stimuleren en respecteren en je eigen weg zien te zoeken. Iemand dwingen of afslachten omdat ie anders geloofd is niet de weg om vooruit te komen. In dat opzicht mag je je afvragen of je dan nog geloofwaardig ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 169

Re: godsdienst

geloofwaardig is een interessant woord met een dubbele betekenis
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

Berichten: 11

Re: godsdienst

geloofwaardig is een interessant woord met een dubbele betekenis


Precies !

Reageer