Lineair Programmeren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Lineair Programmeren

Ik heb een opdracht van school gekregen, zou iemand mij hierbij kunnen helpen want ik kom er totaal niet uit. Bij voorbaat dank!

De firma Twoprod kan twee verschillende producten maken. De verkoopprijs van product 1 is € 15,-- per ton tot 15 ton en € 10,-- voor elke ton boven de eerste 15 ton. Niet meer dan 35 ton van product 1 kan worden verkocht.

Product 2 kan onbeperkt worden verkocht. De verkoopprijs van product 2 is € 12,-- per ton tot 10 ton en € 9,-- voor elke ton boven de eerste 10 ton.

Twee soorten grondstof worden gebruikt in het productieproces. Elke ton van product 1 vergt 3 ton van grondstof 1 en 1 ton van grondstof 2. De grondstofeisen voor elke ton van product 2 zijn 2,5 ton van grondstof 1 en 1 ton van grondstof 2. Er is 150 ton beschikbaar van grondstof 1 en 75 ton van grondstof 2.

Vragen:

1. Beschrijf een LP-model (dus: definieer de beslissingsvariabelen en formuleer de doelstellingsfunctie en restricties) om te komen tot een productieplan als Twoprod zijn totale winst wil maximaliseren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Lineair Programmeren

Je probleem is waarschijnlijk dat zowel product 1 (P1) als product 2 (P2) twee verschillende prijzen kunnen hebben. Dus definieer je gewoon twee products 1: P1a en P1b en ook twee products 2: P2a en P2b.

Nu worden de vergelijkingen simpel. Eerst die voor grondstof 1 (G1) en grondstof 2 (G2). Dan de restricties voor producten 1, 1a en 2a. En tenslotte de doelstelling met de prijzen voor de verschillende producten die dient gemaximaliseert te worden. Blijkbaar hebben grondstoffen geen kosten ?!

Je kunt het ook in matrix vorm schrijven als dat nodig is.

G1 balans: 3 * P1a + 3 * P1b + 2,5 * P2a + 2,5 * P2b <= 150

G2 balans: 1 * P1a + 1 * P1b + 1 * P2a + 1 * P2b <= 75

P1 restrictie: 1 * P1a + 1 * P1b <= 35

P1a restrictie: 1 * P1a <= 15

P2a restrictie: 1 * P2a <= 10

Doelstelling: 15 * P1a + 10 * P1b + 12 * P2a + 9 * P2b Maximaliseren

Laat het weten als het niet duidelijk is.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer