PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 284

PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

http://extra.volkskrant.nl/interactie/verk...IdList=0&email=

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerv...rkiezingen_2006

In totaal zijn er 9.787.769 stemmen geteld. EenNL heeft 62.531 stemmen en komt 334 stemmen tekort voor een zetel. Dat scheelt dus niet veel.

Bij een kiesdeler tussen de 62532 en 62864 (het aantal benodigde stemmen per zetel) en op basis van de volgende getelde stemmen, komt de SP met 1.624.349 stemmen op 25 zetels. De PvdA heeft met 2.074.520 stemmen recht op 33 zetels!

Echter wordt er nu op radio, tv en in kranten beweerd dat SP 26 zetels heeft en de PvdA 32.

De SP heeft overigens een lijstverbinding met GroenLinks. Maar ook samen halen ze 32 zetels en niet 33 (26 van SP en 7 van Groenlinks).

PS. Het aantal zetels bereken je door het aantal stemmen te delen door de kiesdeler (=kiesdrempel) en dat af te ronden naar beneden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

De kiesdrempel (die in NL hetzelfde is als de kiesdeler) is toch 9787769/150 afgerond naar beneden = 65251 stemmen?

ÉénNL komt er dus nog 2720 te kort.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

De tellers geven je gelijk Phi Hung. Uit de telegraaf:

Correctie stembusuitslag: Zetel SP naar PvdA

RIJSWIJK - De stembusuitslag van de Nederlanders in het buitenland en de hertelling van de uitslagen in onder andere Eindhoven heeft de SP een zetel gekost en de PvdA een zetel opgeleverd. In de uiteindelijke officieuze uitslag, zoals verzameld door de verkiezingsdienst van het ANP, krijgt de SP 25 zetels en de PvdA 33 in de nieuwe Tweede Kamer. De andere voorlopige uitslagen blijven gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Als wiskundige vind ik dit soort discussies echt enorm interessant.

Maar zoals ik jullie systeem in Nederland begrijp, berekenen jullie eerst een kiesdeler (aantal geldige stemmen / aantal zetels , ONAFGEROND) Daarna wordt voor elke partij het aantal stemmen door die kiesdeler gedeeld, afgerond naar beneden, en je krijgt het aantal zetels.

Meestal zullen er minder dan 150 zetels zijn verdeeld nu, de andere worden met d'Hondt verdeeld.

klopt dit?

Berichten: 1.425

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Er zullen altijd in eerste instantie minder dan 150 zetels zijn verdeeld. De restzetels worden dan verdeeld aan de partijen met het grootst aantal gemiddelde stemmen per toegewezen zetel. Om kans te maken op meer restzetels worden soms lijstverbindingen aangegaan. (bij deze verkiezingen wilde de pvda, om politieke redenen, geen lijstverbinding aangaan met de SP).

De kiesdeler is in Nederland de kiesdrempel (0,75%). In België is dit, als ik me niet vergis, 5%. Daar zullen meer restzetels te verdelen zijn als er partijen meedoen die tussen 0,75% en 5% behalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Adpruys schreef:Er zullen altijd in eerste instantie minder dan 150 zetels zijn verdeeld. De restzetels worden dan verdeeld aan de partijen met het grootst aantal gemiddelde stemmen per toegewezen zetel. Om kans te maken op meer restzetels worden soms lijstverbindingen aangegaan. (bij deze verkiezingen wilde de pvda, om politieke redenen, geen lijstverbinding aangaan met de SP).

De kiesdeler is in Nederland de kiesdrempel (0,75%). In België is dit, als ik me niet vergis, 5%. Daar zullen meer restzetels te verdelen zijn als er partijen meedoen die tussen 0,75% en 5% behalen.
Ik ben geen groentje hoor. :wink: Ik denk niet dat het zo werkt. Als je in België minder dan 5% haalt heb je echt geen enkele kans op een zetel. Maar als ik het goed lees, dan is het bij jullie niet uitgesloten dat een partij met 0.5% stemmen een zetel krijgt.

"De restzetels worden dan verdeeld aan de partijen met het grootst aantal gemiddelde stemmen per toegewezen zetel."

Dat vind ik wel vaag, u bedoelt toch met de methode van d'Hondt? [rr]

Berichten: 1.425

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Nee, dat bedoel ik niet. De kiesdrempel moet je halen om in het parlement te komen. In Nederland dus minimaal 1 volle zetel. Dus met 0,74% kom je er al niet. In België 5% van de stemmen.

er stond wel een foutje in mijn tekst. Moet zijn

De restzetels worden dan verdeeld aan de partijen (of door lijstverbindingen gegroepeerde partijen) met het grootst aantal gemiddelde stemmen per toegewezen zetels +1. om precies te zijn wordt deze berekening herhaald bij het toewijzen van elke restzetel.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Adpruys schreef:Nee, dat bedoel ik niet. De kiesdrempel moet je halen om in het parlement te komen. In Nederland dus minimaal 1 volle zetel. Dus met 0,74% kom je er al niet. In België 5% van de stemmen.

er stond wel een foutje in mijn tekst. Moet zijn  

De restzetels worden dan verdeeld aan de partijen (of door lijstverbindingen gegroepeerde partijen) met het grootst aantal gemiddelde stemmen per toegewezen zetels +1. om precies te zijn wordt deze berekening herhaald bij het toewijzen van elke restzetel.
Om een "gewone zetel" te halen moet je 1/150 van de stemmen hebben . Dat is toch 0.66666..% ??

Is dit dan d'Hondt of niet. Zo een systeem moet je wiskundig uitleggen, in woorden is dat veel te verwarrend (welke zetels? welke stemmen, wat toegewezen??)

Berichten: 1.425

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Sorry, m'n rekenmachientje is kapot . [rr]

Het aantal uitegbrachte stemmen gedeeld door 150 is de kiesdeler

Alle stemmen op een partij gedeeld door de kiesdeler is het aantal zetels. Cijfers achter de komma tellen niet.

Dan blijven over restzetels. Want de kamer moet 150 leden bevatten.

Alle partijen met 1 zetel of meer krijgen er imaginair 1 bij. Men deelt het aantal stemmen die op de partij zijn uitgebracht door dit aantal zetels. De partij (of groep partijen met een lijstverbinding) met de meeste stemmen krijgt een restzetel.

Is er nog een restzetel dan wordt dit herhaald, waarbij de partij die de eerste restzetel heeft gekregen er nog imaginair 1 bijkrijgt.

Volgens mij snap je het allang wizzkid evilbu

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

Rogier schreef:De kiesdrempel (die in NL hetzelfde is als de kiesdeler) is toch 9787769/150 afgerond naar beneden = 65251 stemmen?

ÉénNL komt er dus nog 2720 te kort.
Je hebt gelijk. Zonder kiesdrempel zou EénNL wel minder stemmen nodig hebben.

De Jefferson-methode, die altijd dezelfde verdeling geeft als d’Hondt:

Verlagen van het aantal benodigde stemmen per zetel (zetelprijs). Er waren immers zetels leeggebleven doordat de partijen te weinig stemmen hebben om nog een zetel bij te kopen. Remedie: verlaag de vastgestelde prijs (zetelprijs = kiesdeler), en laat hem zakken. De ‘veilingmeester’ laat dus de prijs langzaam zakken, en op deze manier zullen de restzetels, de een na de ander, hun bestemming krijgen, totdat alle restzetels uitgegeven zijn. Bij deze methode is het mogelijk dat een partij meer dan eens voor een restzetel in aanmerking komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

"Adpruys" schreef:Sorry, m'n rekenmachientje is kapot . :)

Het aantal uitegbrachte stemmen gedeeld door 150 is de kiesdeler

Alle stemmen op een partij gedeeld door de kiesdeler is het aantal zetels. Cijfers achter de komma tellen niet.
De kiesdeler is dus geen kommagetal?
Dan blijven over restzetels. Want de kamer moet 150 leden bevatten.

Alle partijen met 1 zetel of meer krijgen er imaginair 1 bij. Men deelt het aantal stemmen die op de partij zijn uitgebracht door dit aantal zetels.
En bij die deling, worden daarbij kommagetallen zo gelaten of rondt men af (naar beneden)?

De partij (of groep partijen met een lijstverbinding) met de meeste stemmen krijgt een restzetel.

Is er nog een restzetel dan wordt dit herhaald, waarbij de partij die de eerste restzetel heeft gekregen er nog imaginair 1 bijkrijgt.
Volgens mij snap je het allang wizzkid evilbu
wizzkid wat is dat?


Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: PvdA heeft recht op 33 zetels, SP moet een zetel inleveren!

evilbu schreef:wizzkid wat is dat?
Klik: http://www.askoxford.com/concise_oed/whizzkid?view=uk
Is 22 jong hier? :)

Reageer