Bewijs lineaire algebra

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Bewijs lineaire algebra

Bewijs: Het product en de inverse van een benedendriehoeksmatrix met enen op de hoofddiagonaal is terug een matrix van hetzelfde soort.

Ik heb het geprobeerd met algemene waarden voor een 3x3-matrix, maar hoe zou ik dat kunnen bewijzen voor een matrix van willekeurige dimensie? Inductie?

Berichten: 17

Re: Bewijs lineaire algebra

voor willekeurige dimensie gaat niet, een matrix heeft enkel een inverse als hij vierkant is (n x n dus).

ipv [1 0 0]

[0 1 0]

[0 0 1] te gebruiken

gebruik je [1 ... 0]

[. .]

[0 .....1] (is niet echt vierkant, maari k hoop dat je het punt snapt)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Bewijs lineaire algebra

Pongping schreef:Bewijs: Het product en de inverse van een benedendriehoeksmatrix met enen op de hoofddiagonaal is terug een matrix van hetzelfde soort.

Ik heb het geprobeerd met algemene waarden voor een 3x3-matrix, maar hoe zou ik dat kunnen bewijzen voor een matrix van willekeurige dimensie? Inductie?
Voor product zou ik het zo zien

Zij i>j
\(( A B ) _{ i j}= \sum_i A_{ i k} B_{k j }\)
Stel dat de som niet nul is. Dan is er een zeker een term
\(A_{ i k} B_{k j}\)
niet nul.

Maar
\(A_{ i k}\neq 0\)
impliceert
\(i\leq k\)
en
\( B_{kj}\neq 0 \)
impliceert
\( k\leq j \)
en bijgevolg :
\(i\leq j\)
, een strijdigheid dus!

Voor het inverse zou ik inderdaad inductie gebruiken : begin met aan te tonen dat de hele eerste kolom van het inverse op het bovenste element na nul is, dan de tweede kolom op de bovenste twee elementen na,.....

Berichten: 91

Re: Bewijs lineaire algebra

Dank je wel, zo had ik het nog niet gezien! Voor de inverse ga ik proberen met inductie, en hopen dat het me lukt...

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: Bewijs lineaire algebra

dat herrinert me dat ik nog mijn algebra mag studeren tegen na de vakantie :) :?:

Reageer