Eerste orde benadering

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Eerste orde benadering

Ik heb problemen met de volgende vraag:
Veronderstel dat f: :?: n --> :) m een lineaire afbeelding is. Heeft f rond elk punt a [rr] :) n een eerste orde benadering? Zo ja, wat is die? Ben je hierdoor verrast?
Ik weet dat eerste ordebenadering van zo'n functie de volgende is:
\(g(x)=\left( \begin{array} f_1(a) . . f_m(a) \end{array} \right) + \left( \begin{array} D_1f_1(a) ... D_nf_1(a).. D_1f_m(a) ... D_nf_m(a) \end{array} \right)\cdot \left( \begin{array} x_1-a_1 . . x_n-a_n \end{array} \right) \)
Omdat de afbeelding lineair is, denk ik dat
\(D_nf_m(x)\)
de afgeleide van een rechte is, en dus een getal. Maar verder kan ik er niets over zeggen...

Groeten,

Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Eerste orde benadering

De vectorfunctie f is lineair, dus lineair in zijn componenten, dus die componenten bezitten een afgeleide in elk punt a. Lijkt me oké.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eerste orde benadering

Heb ik dan al een oplossing gegeven? [rr]
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Eerste orde benadering

Wat is precies een eerste orde benadering (ik weet heus wel hoe het moet hoor, maar wanneer mag je strikt gezien zeggen dat het een benadering in eerste orde is?)

Zoals ik het nu zie kan je dat benaderen in eerste orde voor elke afleidbare functie?!

En vragen als "ben je verrast?" zijn eigenaardig eigenlijk, ik zou gewoon "Nee." schrijven. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eerste orde benadering

Een eerste orde benadering is een "standaard lineaire benadering". Dus bv iets als een rechte, of een vlak opgespannen door twee rechten.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Eerste orde benadering

Een eerste orde benadering is een "standaard lineaire benadering". Dus bv iets als een rechte, of een vlak opgespannen door twee rechten.
Ja uiteraard maar waaraan moet die voldoen. Toch niet zomaar een. Je kan altijd een rechte trekken....

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Eerste orde benadering

eerste orde is een begrip van een Taylorreeks, en daarmee weet je ook hoé je die rechte bepaald: Afbeelding
???

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Eerste orde benadering

eerste orde komt van Taylor, en daarmee weet je ook hoé je die rechte bepaald:  Afbeelding
Dat weet ik allemaal wel. :wink: Ik vraag me gewoon af wat de vraag "is er een eerste orde benadering mogelijk?" Wordt er nog iets opgelegd?? Zoniet zou ik zeggen dat afleidbaarheid in dat punt voldoende is??

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eerste orde benadering

Inderdaad, afleidbaarheid is voldoende. Ze moet dus sowieso continu zijn in dat punt x0, maar dat kon je waarschijnlijk al wel raden :)

Groeten
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer