Reigers, hun strategiëen om voedsel te bemachtigen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Reigers, hun strategi

Heb ik een paar vragen over die ik aan u voor zou willen leggen.

Je ziet dikwijls reigers bij water staan,- uiteraard een argeloos aanzwemmend visje opwachtend,- op evenwel een plaats vanwaar hij nimmer een visje zou kunnen verschalken. Hierbij denk ik aan verschillende plekken in naburige parken, maar die zijn wat lastig te beschrijven, laat ik nog dichter bij huis blijven en de gracht noemen waaraan ik woon.

De reigers die hier komen (niet veel, maar altijd wel 1, dikwijls op exact dezelfde plek als de vorige dag) die staan op de gracht op zeg anderhalve meter van het wateroppervalk. No way dat hij een duik kan maken diep genoeg om een vis uit het water op te pikken.

En hoe vaak en hoe lang ik deze dieren ook al observeer, heb ik nog nooit een reiger een vis of iets anders uit de gracht zien bemachtigen, terwijl de aandacht daar duidelijk en onafgebroken op gericht is, wanneer ik deze dieren observeer.

Wat doet een reiger wanneer hij op twee meter afstand schuin beneden hem een visje ziet zwemmen, springt hij dan in het meters diepe water? Nee natuurlijk. Vliegt hij dan op om vervolgens in een neerwaartse glijvlucht het visje opnieuw op te sporen en al vliegend uit het water op te vissen, zoals meeuwen dat wel doen? Lijkt me ook heel moeilijk voor te stellen, want zo'n vis schrikt zich rot en is meteen weg wanneer die reiger eerst moet opstijgen...

Ben ik nu zo dom of zijn reigers nu zo dom? Ik natuurlijk want wanneer reigers werkelijk dom waren in hun strategie om aan voedsel te komen, zagen we er niet zo veel.

Wie kan me bijlichten?
just curious

Reageer