model zakkend water in grondlagen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

model zakkend water in grondlagen

Hallo,

ik wil een model maken van water dat via verschillende grondlagen naar beneden zakt. Dit wil ik doen door in een soort smal aquarium grondlagen te maken. Bovenaan wil ik het laten 'regenen' en het water dat naar beneden is gezakt weer oppompen. De stroming van het water wil ik duidelijk maken met een kleurstof die bovenaan het model kan worden toegevoegd.

Probleem is dat deze kleurstof er weer uit moet worden gefiltreerd. Mijn vraag is of iemand een geschikte kleurstof weet die oplost in water en een methode om de kleurstof uit het water te verwijderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: model zakkend water in grondlagen

Dan komen we nu bij het vak gebied rheologie.

En dat is niet het makkelijkste, ik geloof dat Maxwell en Darcy daar het meeste onderzoek naar gedaan hebben, in eind 19de eeuw. Vooral Darcy kan je helpen met een paar grootheden in kaart te brengen zoals de darcy-snelheid, pureusiteit, en natuurlijk mijn favoriet: oppervlakte spanning.

Over de kleurstof, het lijkt me dat je een kleurstof wilt dat niet oplost in water, maar dat met hele kleine deeltjes aanwezig is. Probeer een stuk plastic te schuren, of een latex verf. en mix het dan met water, als de deeltjes heel klein zijn duurt het een lange tijd voordat het naar de bodem zinkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: model zakkend water in grondlagen

Over de kleurstof, het lijkt me dat je een kleurstof wilt dat niet oplost in water, maar dat met hele kleine deeltjes aanwezig is. Probeer een stuk plastic te schuren, of een latex verf. en mix het dan met water, als de deeltjes heel klein zijn duurt het een lange tijd voordat het naar de bodem zinkt.
Ik toch echt dat je met een oplossing zal moeten werken, anders worden de deeltjes er uit gefilterd door de grondlagen. (ik neem aan dat de stroming tussen/in de grondlagen juist van belang is om in kaart te brengen)

Off topic, maar, rheologie? Nooit van die gehoord. Ik ken darcy-snelheid, pureusiteit, en oppervlakte spanning, maar dat noem ik hydrologie. Wat is de definitie er van?
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: model zakkend water in grondlagen

rheologie is de wetenschap van vloeiende materie. Hydrologie is dat van water. Maar water en zand vormt modder en dat beinvloed de eigenschappen.

Ik dacht dat de kleurstof er uit moest worden gefilterd door het zand, zodat je kan zien waar het meeste blijft zitten.

Re: model zakkend water in grondlagen

Interessant :shock:

Nee de kleurstof moet 'lijntjes' in het water vormen zodat de stromingsrichting zichtbaar wordt.

Een kleurstof toevoegen is gemakkelijk, maar er wer uit filtreren is wat anders. Misschien actief kool, maar ik heb zelf geen idee.

Reageer