Newmanprojectie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Newmanprojectie

Is het mogelijk om een newman projectie van een alkeen te maken? Ik vermoed van niet, maar waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Newmanprojectie

Het is wel mogelijk, maar omdat een alkeen planair (vlak) is, zul je uit een Newman-projectie geen extra informatie kunnen halen. Het is dus vrij zinloos zoiets te doen, maar het kan wel. De substituenten van het voorste koolstofatoom zullen de substituenten van het achterste koolstofatoom bedekken.

Re: Newmanprojectie

Mss beetje veel gevraagd, maar zou je het kunnen tekenen ik kan het mij echt niet voorstellen :shock:

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Newmanprojectie

Ik heb geen tekening gevonden van een Newman-projectie van een alkeen. Je kunt het wel afleiden van het volgende plaatje:

Afbeelding

Haal hierbij beide broomatomen (inclusief hun bindingen) weg. Je houdt nu een rondje en 4 H-atomen met hun bindingen over. Zorg er nu voor dat de bindingen van beide rode waterstoffen één rechte lijn vormen en dus geen hoek meer met elkaar maken. Hetzelfde doe je met de zwarte waterstofbindingen. Verder moet je ervoor zorgen dat de rode waterstofatomen en de zwarte waterstofatomen (bijna) over elkaar liggen, zoals het in de tekening het geval is. Nu heb je een Newman-projectie van een alkeen.

Aangezien er geen draaiing om een dubbele binding plaatsvindt, komt een alkeen alleen maar in deze conformatie voor. Een Newman-Projectie (die net de conformatie van een C2-binding beschrijft) heeft in dit geval dus geen nut.

Reageer