Hoe krijg je rode wijn uit witte gordijnen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Hoe krijg je rode wijn uit witte gordijnen?

Hoop dat dit het goeie forum is voor zo'n vraag :)

Stel dat er een glas rode wijn over een wit gordijn is gegaan, hoe haal je dat er uit?

Ik heb al gelezen over witte wijn erbij gieten, maar dat heb ik niet bij de hand, en ik lees over zout zowel dat het helpt, als dat het een fixator is en alleen de vloeistof opzuigt en de kleur in het textiel juist versterkt. Welke expert weet raad?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoe krijg je rode wijn uit witte gordijnen?

Als je er snel bij bent: gewoon water gebruiken. Een nat doekje en een droog doekje na elkaar gebruiken werkt goed: het natte doekje over de vlek wrijven en daarna de droge. Op die manier verdun je eerst en neem je vervolgens op. Om restanten te verwijderen kan je vervolgens zout strooien.

Keukenzout fixeert de kleur niet. Sommige zouten, bijvoorbeeld aluminiumzouten kunnen dat wel doen, maar die moet je dan ook niet gebruiken. Voor sommige textielverven wordt overigens wel keukenzout als fixatiemiddel gebruikt.

Witte wijn heeft dezelfde functie als het water. Het is iets beter, omdat het ook alcohol bevat, waardoor bepaalde kleurstoffen beter bevochtigd worden. Je kan ook verdunde alcohol gebruiken.

Oude vlekken moet je bleken met 3% waterstofperoxide of speciale middeltjes hiervoor. Wel uitkijken, de de stof kan beschadigd worden en zeker als het wit van de gordijnen niet helemaal wit is kan het verkleuren.

Laatste redmiddel: de gordijnen wijnrood verven.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer