sneller dan licht???

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

sneller dan licht???

Hallo,

in een filosofiecollege maakte een docent terloops de volgende opmerking; licht is het snelste wat er bestaat maar hoe zit het dan met een rijdende trein met zijn lampen aan, moet je dan bij de lichtsnelheid niet de snelheid van de trein optellen. Ik denk van niet maar ik kan niet uitleggen waarom niet (dacht dat het te maken had dat het beginpunt van het licht ook steeds verschoof). En is dit ook aantoonbaar of alleen in een gedachteexperiment mogelijk?

Heel erg bedankt alvast,


Lena

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: sneller dan licht???

Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 22

Re: sneller dan licht???

Lena schreef:Hallo,

in een filosofiecollege maakte een docent terloops de volgende opmerking; licht is het snelste wat er bestaat maar hoe zit het dan met een rijdende trein met zijn lampen aan, moet je dan bij de lichtsnelheid niet de snelheid van de trein optellen. Ik denk van niet maar ik kan niet uitleggen waarom niet (dacht dat het te maken had dat het beginpunt van het licht ook steeds verschoof). En is dit ook aantoonbaar of alleen in een gedachteexperiment mogelijk?

Heel erg bedankt alvast,


Lena
Nee, voor hoge snelheden mag je niet meer zomaar snelheden lineair optellen. Dit gaat via zgn Einstein- snelheidstransformaties, en de resulterende snelheid is altijd kleiner dan c. Deze transformaties kun je afleiden uit het invariant blijven van het ruimte-tijd interval; omdat c constant is, zal elke waarnemer het eens zijn over de afgelegde weg van een lichtstraal. Deze afstand is dus invariant, en hiermee definieer je je metriek; de manier waarop je afstanden definieert in de ruimte-tijd. Hieruit kun je met wat algebra concluderen hoe je snelheden bij elkaar optelt. Het grappige is, dat als je in de formule voor beide waarnemers als snelheid c invult, dat er dan weer c uitkomt. Een de onderlinge snelheid tussen 2 lichtstralen is dus gewoon c, ipv 2c, zoals je klassiek zou denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: sneller dan licht???

Een de onderlinge snelheid tussen 2 lichtstralen is dus gewoon c, ipv 2c, zoals je klassiek zou denken.


Euhhh...... aangezien er geen initiaalstelsel bestaat waarin het foton in rust is, mag je dit eigenlijk niet zo zeggen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: sneller dan licht???

licht is het snelste wat er bestaat maar hoe zit het dan met een rijdende trein met zijn lampen aan, moet je dan bij de lichtsnelheid niet de snelheid van de trein optellen. Ik denk van niet maar ik kan niet uitleggen waarom niet (dacht dat het te maken had dat het beginpunt van het licht ook steeds verschoof). En is dit ook aantoonbaar of alleen in een gedachteexperiment mogelijk?
Licht moet geen snelheid opbouwen, licht beweegt gewoon steeds met de lichtsnelheid

en kan getransformeerd worden d.m.v. paarvorming, absorbtie, reflectie, doorlating, ...

of een bepaalde combinatie)

Als onze relatieve snelheid lijkt te veranderen evolueren de (licht)deeltjes zo dat de lichtsnelheid steeds constant lijkt en blijft voor ons,

omdat onze snelheid verandert.

Suggestie:

Licht is de creator, terwijl de deeltjeswereld groter wordt,

kunnen we over de anti-wereld niet veel zeker weten

(wordt de anti-wereld kleiner of beweegt hij in negatieve tijd, ...)

De wereld valt in de ziel; als je het antwoord kent, zoek het.

Re: sneller dan licht???

Als onze relatieve snelheid lijkt te veranderen evolueren de (licht)deeltjes zo dat de lichtsnelheid steeds constant lijkt en blijft voor ons,

omdat onze snelheid verandert.


ik snap het nog niet (helemaal); verandert de snelheid van licht dus wel en dan zodanig dat die onafhankelijk van onze snelheid dezelfde snelheid heeft???

Berichten: 22

Re: sneller dan licht???

Lena schreef:
Als onze relatieve snelheid lijkt te veranderen evolueren de (licht)deeltjes zo dat de lichtsnelheid steeds constant lijkt en blijft voor ons,

omdat onze snelheid verandert.


ik snap het nog niet (helemaal); verandert de snelheid van licht dus wel en dan zodanig dat die onafhankelijk van onze snelheid dezelfde snelheid heeft???


Nee, c is constant. Dat is waargenomen, en door Einstein als axioma genomen ( het volgt trouwens ook uit de Maxwellvergelijkingen die het elektromagnetisme beschrijven dat c alleen van het medium afhangt, niet van de waarnemer ) Het is alleen zo dat de ruimte en tijd zodanig veranderen gedurende een snelheid, dat je altijd dezelfde lichtsnelheid zult meten ( dit is eigenlijk erg kort door de bocht, want de transformatieformules volgen uit de aanname dat c constant is.....)

Reageer