hoeveel lichter.....

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

hoeveel lichter.....

hiiii,

hoeveel lichter wordt een voorwerp dat ondergedompeld wordt in een vloeistof? 8) [/b]

Berichten: 109

Re: hoeveel lichter.....

volume_voorwerp*dichtheid_vloeistof (uitkomst is dus in kg)

Berichten: 683

Re: hoeveel lichter.....

Ik zou zeggen: volume_voorwerp*dichtheid_vloeistof*valversnelling (uitkomst is dus in N) Want ik geloof niet dat de massa van een voorwerp onder water minder is dan boven water.

Berichten: 510

Re: hoeveel lichter.....

Want ik geloof niet dat de massa van een voorwerp onder water minder is dan boven water.
Volgens mij wel, omdat het water een grotere druk op het voorwerp uitoefent, zal de massa ook afnemen (doordat de druk het voorwerp gedeeltijk doet inkrimpen)

Berichten: 683

Re: hoeveel lichter.....

(doordat de druk het voorwerp gedeeltijk doet inkrimpen)
Dan neemt het volume van het voorwerp dus af, niet de massa.

Berichten: 510

Re: hoeveel lichter.....

Wat is daar dan het verschil tussen? De massa van het voorwerp is toch hetzelfde als het volume? Alleen het gewicht van het voorwerp zal wel gelijk blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: hoeveel lichter.....

Sinds wanneer is een vaste stof compressible?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: hoeveel lichter.....

Sinds wanneer is een vaste stof compressible?
Dat weet ik niet, maar mij lijkt als er meer dan 1000 Bar op een materiaal inwerkt, deze toch wel iets zal krimpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: hoeveel lichter.....

Dat weet ik niet, maar mij lijkt als er meer dan 1000 Bar op een materiaal inwerkt, deze toch wel iets zal krimpen.
Dat is wel zo, maar verwaarloosbaar klein (0.5% of zoiets voor staal).

Het verschil tussen volume-afname en mass-afname is groot. Bij massa-afname verlies je echt stof. Bij volume-afname wordt het volume kleiner, maar de dichtheid van de stof weer groter (want de massa blijft hetzelfde).

volume_voorwerp*dichtheid_vloeistof*valversnelling is inderdaad de buoyance (drijf) kracht en hiermee ook het antwoord op de vraag van ikke
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: hoeveel lichter.....

Wet van Archimedes:Zoveel lichter als het gewicht van de verplaatste vloeistof.En dat is ook zo voor gassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: hoeveel lichter.....

De wet van Archimedes:
Een lichaam, ondergedompeld in een vloeistof, ondergaat een opwaartse stuwkracht gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Let wel:

de massa (m in kg) blijft altijd gelijk

de zwaartekracht (Fz in N) op het voorwerp blijft ook gelijk.

Het gewicht een voorwerp (Fg in N) is de kracht die het uitoefent op de ondergond.

Voorwerp op tafel: Fg=Fz

Voorwerp in de ruimte Fg=0 (gewichtloos)

Het voorwerp lijkt onder water een kleiner gewicht te hebben gelijk aan:

Fz-Fopw

Een voorwerp dat onder water zweeft (niet drijft&niet zink) lijkt zodoende gewichtloos.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 109

Re: hoeveel lichter.....

Ik zou zeggen: volume_voorwerp*dichtheid_vloeistof*valversnelling (uitkomst is dus in N) Want ik geloof niet dat de massa van een voorwerp onder water minder is dan boven water.


Je hebt idd gelijk maar ik beweer ook niet dat de massa kleiner wordt. Maar de strekking van het antwoord leek me wel duidelijk. Krachten worden wel vaker als massa uitgedrukt (denk maar aan stuwkracht en derg.)

Berichten: 65

Re: hoeveel lichter.....

De wet van Archimedes geldt niet als iets ondergedompeld wordt, deze wet geld alleen bij iets dat drijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: hoeveel lichter.....

De wet van Archimedes geldt niet als iets ondergedompeld wordt, deze wet geld alleen bij iets dat drijft.
wel hoor
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 65

Re: hoeveel lichter.....

Sorry, je hebt gelijk. Excuses

Reageer