Geen kern van radius thv streptococcen pyogenus besmetting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Geen kern van radius thv streptococcen pyogenus besmetting

Onze zoon (2 jaar) heeft in zijn rechter arm bij het maken van RX foto's geen aanwezigheid van " kern van radius" Eerst werd er gezegd dat hij geen groeikraakbeen aanmaakte rechts, maar groeikraakbeen kan niet gezien worden op een RX foto. Weet iemand hier iets meer over.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Geen kern van radius thv streptococcen pyogenus besmetting

als ik puur uitga op de woorden 'kern van radius' Dan zou ik zeggen dat zijn groeikernen van de radius (dat been die boven arm en duim verbindt) De groei van een been is ook gelokaliseerd aan het kraakbeen dus als die bacterien al zen cellen aangevallen hebben die kraakbeen en dus ook later zijn been zelf zullen vormen zie het er niet goed uit.

Van de infectie zelf ken ik niets, ik ga gewoon af op die woorden en wat ze kunnen betekenen.

kraakbeen is groeicentrum (dus die groeikern dat ze waarschijnlijk bedoelen)

radius is dat been tussen duim en binnenkant ellepijp.

groeikern weg wil zeggen dat het mogelijk is dat hij geen kraakbeen en been zelf meer kan vormen.

tis ni veel maar misschien verduidelijkt het iets meer...

iig ik ben geen arts dus pure beredeneerde gok.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Geen kern van radius thv streptococcen pyogenus besmetting

Dino, je hebt goed gegokt :shock:

Het betekend inderdaad dat de radius (ellepijp) geen groeikern heeft. Elk bot heeft groeischijven die zorgen dat het bot groeit. Als deze niet aanwezig is kan het bot dus ook niet groeien.Op een rontgen foto kan geen kraakbeen worden waargenomen, maar voor zover ik weet de groeischijven wel. Wel kan het kraakbeen worden waargenomen als er tijdens het maken van de rontgengfoto gebruik is gemaakt van contrastvloeistof, dat via een infuus in de bloedbaan wordt gebracht. Deze vloeistof maakt weke delen van het lichaam zichbaar op de foto..

Waar is de streptococ infectie gelokaliseerd bij uw zoon?

Reageer