Meer mannen of vrouwen in nederland?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Meer mannen of vrouwen in nederland?

hey,

Ik wilde graag weten of er meer mannen of vrouwen in nederland leven?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Sex ratio:

      at birth: 1.05 male(s)/female

      under 15 years: 1.05 male(s)/female

      15-64 years: 1.03 male(s)/female

      65 years and over: 0.72 male(s)/female

total population: 0.98 male(s)/female (2004 est.)
http://www.cia.gov/cia/publications/factbo...ok/geos/nl.html

en voor Belgie ook weer die standaard waarden
at birth: 1.05 male(s)/female

under 15 years: 1.04 male(s)/female

15-64 years: 1.02 male(s)/female

65 years and over: 0.7 male(s)/female

total population: 0.96 male(s)/female (2004 est.)
greetz

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Volgens het CBS (www.cbs.nl) waren er op 1/1/2004

16.258.032 inwoners

8.045.914 mannen

8.212.118 vrouwen

Dus ook net iets meer vrouwen dan mannen. De cijfers van 2005 zijn nog niet bekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

JanMeut schreef:Volgens het CBS (www.cbs.nl) waren er op 1/1/2004

16.258.032 inwoners

8.045.914 mannen

8.212.118 vrouwen

Dus ook net iets meer vrouwen dan mannen. De cijfers van 2005 zijn nog niet bekend.
Dus toch een vrouwenoverschot.. En ik maar denken dat het juist omgekeerd was en dat dat de reden is waarom ik nog vrijgezel ben.. :shock:

Weer een illusie armer :?:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 683

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Ik denk dat het komt omdat vrouwen gemiddeld ouder worden dan mannen.

Zie de kaart rechtsonder over de verdeling van mannen en vrouwen.

http://www.hammondmap.com/sites/hammond/gr...sPopulation.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Wel Bas, tenzij je ouder dan 64 bent of op oudere vrouwen valt heb je toch nog gelijk: in eerste instantie is er een mannenoverschot, op elke 20 vrouwen worden 21 mannen geboren, zie de gegevens van Dino.

Maar vrouwen zijn wat taaier dan mannen, ze leven langer, dus op zekere leeftijd zijn er meer vrouwen dan mannen (van die leeftijdsgrope ofwel cohort).

Dus tot je pensioen zijn er meer mannen dan vrouwen, na die tijd is het andersom.

Overigens ligt de grens niet precies bij 65, de groep 15-64 is erg groot, de werkelijke grens ligt ergens bij de 55 jaar, dan zijn er evenveel mannen als vrouwen.

Berichten: 34

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

komt dat niet ook omdat:
  • Mannen meer roken (inmiddels wordt dat verschil steeds verder ingelopen)
  • Mannen meer werkten (de nieuwe generatie veel miner, maar 50 jaar terug bijvoorbeeld...
  • Er meer mannelijke soldaten zijn
  • et c.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Er zijn wel wat verklaringen waarom er meer mannen geboren worden en waarom ze eerder sterven:

Een spermatozoide met een Y chromosoom is iets lichter dan een spermatozoide met een X chromosoom, daardoor ook iets sneller, dus is de kans op bevruchting wat groter.

Een man kan je -heel grof gezegd- beschouwen als een vrouw die in de ontwikkelingsfase met behulp van hormonen tot een man wordt omgevormd. De man wordt man gehouden met behulp van continue toedining van deze hormonen, dat maakt een man kwetsbaarder voor hormoondefecten.

Een man heeft van een aantal genen maar één exemplaar, op het Y-chromosoom ontbreken er een paar die bij een man alleen op het bijbehorende X-chromosoom voorkomen, terwijl vrouwen dit gen wel twee keer hebben, daardoor is een gendefect gevaarlijker dan bij vrouwen.

Vrouwen zijn wat degelijke en op overleven gebouwd. De gemiddelde vrouw heeft meer lichaamsvet en kan een periode van honger daardoor langer overleven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Mannen zijn nu eenmaal het zwakke geslacht :shock:

(Nee maar serieus, meisjesbaby's gaan ook minder vaak dood dan jongensbaby's. En in oorlogen sterven meestal ook enorm veel vrouwen en kinderen.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Een man kan je -heel grof gezegd- beschouwen als een vrouw die in de ontwikkelingsfase met behulp van hormonen tot een man wordt omgevormd.
Je kan ook zeggen, dat een vrouw een niet helemaal goed ontwikkelde man is :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Je kan ook zeggen, dat een vrouw een niet helemaal goed ontwikkelde man is


Dat ligt alleen minder voor de hand: een mens is een vrouw tenzij je haar ombouwt tot man. De vrouw is het uitgangspunt, niet de man.

Berichten: 3

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Een vriend (psycholoog) beweert dat in WWII meer mannen of vrouwen werden geboren. (Weet niet meer welk geslacht, waarschijnlijk bedoelde hij mannen.) De natuur zou het volgens hem reguleren.

Dit komt bij mij meteen over bullshit. Kan iemand dit bevestigen?

Berichten: 339

Re: Meer mannen of vrouwen in nederland?

Cyb schreef:Een vriend (psycholoog) beweert dat in WWII meer mannen of vrouwen werden geboren. (Weet niet meer welk geslacht, waarschijnlijk bedoelde hij mannen.) De natuur zou het volgens hem reguleren.

Dit komt bij mij meteen over bullshit. Kan iemand dit bevestigen?
Meer mannen. Zie bijv artikel in onderstaande link:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18952111

- Stress zou invloed kunnen hebben

- Coitusfrequentie (spermatozoen met een X-chromosoom zijn zwaarder, zwemmen trager...)

Een andere theorie ter verklaring staat in dit artikel

http://www.springerlink.com/content/d87k212rx7l7211g/

(persbericht: http://www.ncl.ac.uk/press.office/press.re...father-s-genes)

Een gen dat voor de geboorte van jongens zorgt. Gezinnen met veel zonen (hebben dat gen). Bij veel zonen is er een grotere kans dat iemand met zo'n gen van het front terugkomt. (Ik weet zelf niet of deze redenering klopt)

Reageer