samenstelling benzine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

samenstelling benzine

hey, weet iemand wat precies de samenstelling van benzine is?

gr.chamaro

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: samenstelling benzine

Benzine is de naam voor een groep mengsels van stoffen. Het betreft mengsels van koolwaterstoffen. Deze worden bereid uit aardolie. Dat deel van de aardolie met een kookpunt van 40 tot 180 graden heet benzine.

Chemisch gezien zijn het koolwaterstoffen met 5 tot 10 C atomen. De laagkokende fractie hiervan wordt gebruikt als oplosmiddel, bijvoorbeeld voor vlekken en in de industrie als extractiemiddel (petroleumether, wasbenzine). De middel en hoogkokende fracties worden o.a. als autobrandstof gebruikt. Hierbij worden dan andere stoffen gemengd.

Berichten: 3

Re: samenstelling benzine

maar dit is niet het precieze antwoord denk ik, want ik weet natuurlijk nog niet de samenstelling, sorry.

of weet iemand welke alkanen er in benzine zitten :shock:

chamaro

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: samenstelling benzine

of weet iemand welke alkanen er in benzine zitten :shock:
Dat is niet precies te zeggen, omdat het een mengsel van ontzettend veel stoffen is. Er zitten veel alkanen in met middellange koolstofketens in, waarbij vooral de vertakte alkanen voor een hoog octaangehalte zorgen. Verder zitten er nog aromaten en ethers in. Een belangrijk detail is dat er géén zwavelverbindingen inzitten, omdat deze de katalysator aan de uitlaat onwerkzaam zouden maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: samenstelling benzine

Anders gezegd: er bestaat niet zoiets als "de precieze samenstelling van benzine" het is een mengsel van diverse stoffen. Dat mengsel heeft wel bepaalde eigenschappen (zie hiervoor), maar de chemische samenstelling is telkens weer net even anders.

Berichten: 3

Re: samenstelling benzine

Nou, in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Gr.Chamaro :wink: (mijn forum trouwens is: http://www.members.lycos.nl/interwebz/forum/)

Reageer