Voortplanting zenuwimpuls

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 209

Voortplanting zenuwimpuls

Hallo,

Kan iemand mij helpen aan een annimatie of een duidelijke uitleg over de voortplanting van een zenuwimpuls?

De werking van de zenuwcel is mij duidelijk tot de depolarisatie.

Wat moet ik me precies voorstellen bij depolarisatie van een zenuwcel?

Welke rol spelen natrium-, kalium-, calcium-ionen en acetylcholine daarbij?

Spelen kalium en natrium-ionen een rol bij de prikkelgeleiding in het axon en calcium-ionen bij de eigenlijke impulsoverdracht?

Met andere woorden hoe ontstaat precies deze prikkeloverdracht?

Zowel de overdracht van zenuw naar spier (motorisch eindplaatje), als tussen neuronen onderling (synaps)?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Ik ben hier wel nu mee bezig met biologie. Het ladingsverschil is iig tussen celmembraan en daarbinnen in de axon. De ionen zorgen voor het ladingsverschil, en zo word de impuls voortgeplant. Dat is wat ik je nu kan vertellen, mensen hier zullen waarschijnlijk wel meer weten.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Voortplanting zenuwimpuls

depolarisatie = is het begin van de zenuwprikkel, alle poorten gaan open en Na ionen stromen binnen met het gevolg dat het cytoplasma lichtjes positief wordt.

Dit is het begin van alles want deze depolarisatie heeft tot gevolg dan de kanalen ietsjes verder richting doelcel ook hun poorten open zetten die dan de volgende poorten activeren die dan de volgende poorten actieveren.

na de activatie van die poorten sluiten ze weer en wordt er volop Na uit de cel gepomp zodat de cel weer negatief is binnen en positief buiten.

dus krijg je zoiets

- - - - - - - - - - - - - - - - -

=> +++--------------------

=> ----+++--------------

=> ---------+++---------

=> -------------+++----

=> ------------------+++

dit is dus de electrische prikkel die langs de zenuw cel voort vloeit, dus met behulp van Ca Na K poorten die open gaan en positieve ionen binnen laten.

op het einde van de rit komt deze positieve lading dus aan een punt waar ze niet meer verder kan (synaps) daar zijn er wel eiwitten die acetyl choline in blaasjes naar het celmembraan brengen en loslaten. Deze worden geactiveerd door die positieve puls.

dus latenze acetyl coline vrij (of iets anders) deze molecullen binden aan receptoren in de volgende zenuwcel. Deze receptoren openen de Na, Ca k poorten en het verhaaltje begint opnieuw.

bij de spier zal deze acetys choline de Ca poorten openen zodat er een depolarizatie gebeurt in een soort orgaan ben vergeten hoe die noemde (iets van T-cysternen ofzo) deze activeren de spier. Maar dit is al iets moeilijkers en niet zo simpel om zonder tekeningen en kort uit te leggen.

als je wil kan ik je een copie van mijn cursus sturen (zend via ppm je mailadress) ik heb al op internet gekeken naar een cursus in het nederlands maar niets gevonden.

ik hoop dat deze rudimentaire uitleg je iets verder helpt

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Ik heb daar heleboel afbeeldingen van staan in m'n bio boek, maarja heb geen scanner dus daar kan ik je niet mee helpen ...

Maar zoals hierboven al aangeduid met die +++ en ----, zo is het wel het makkelijkst te vergelijken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Voortplanting zenuwimpuls

dit is dus ook mijn probleem ik heb mega mooie cursusen en foto's, ik zou ze wel kunnen fotograferen en de foto's opsturen als je wil, maar dan enkel op aanvraag.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 209

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Het gehele verhaal over de voortplanting van een zenuwimpuls is me nu wat duidelijker.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat de functie van calcium precies is.

Wat zou er gebeuren of niet gebeuren wanneer calcium ontbreekt?

Berichten: 209

Re: Voortplanting zenuwimpuls

heb nog een vraag over zenuwweefsel.

In welk deel van de hersenen liggen de primaire zenuwcellen van het autonome zenuwstelsel?

Zelf doe ik de poging: hypotamalus en hersenstam???

Berichten: 3

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat de functie van calcium precies is.


Als de zenuwimpuls bij het eind van de cel aankomt, zorgt de depolarisatie ervoor dat de Ca-kanalen open gaan staan. Hierdoor stroomt er calcium de cel in. Dit calcium zorgt er dan uiteindelijk voor dat opgeslagen blaasjes met neurotransmitter kunnen fuseren met het celmembraan, de neurotransmitter de cel uitgaat en dus kan binden aan receptoren van de volgende cel. De receptoren zorgen dan weer voor een depolarisatie(of repolarisatie) van deze cel. Zonder calcium zou de actiepotentiaal niet doorgegeven kunnen worden aan de volgende cel.

Berichten: 209

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Bedankt schaapje.

Nu begrijp ik de rol van calcium.

Andere vraag die ook past bij dit topic:

De hypotalamus maakt ook hormonen aan (oxitocine en ADH) en brengt deze naar de neuro-hypofyse.

Dit vervoer gaar dmv axonen.

Wekt deze zenuwcel dan nog als zenuwcel?

Worden deze hormonen van de hypotalamus overgebracht op de hypofyse dmv blaasjes?

Dus waar normaal transmitterstof vrijkomt dat daar hormonen doorgegeven worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Als de zenuwimpuls bij het eind van de cel aankomt, zorgt de depolarisatie ervoor dat de Ca-kanalen open gaan staan. Hierdoor stroomt er calcium de cel in. Dit calcium zorgt er dan uiteindelijk voor dat opgeslagen blaasjes met neurotransmitter kunnen fuseren met het celmembraan, de neurotransmitter de cel uitgaat en dus kan binden aan receptoren van de volgende cel. De receptoren zorgen dan weer voor een depolarisatie(of repolarisatie) van deze cel. Zonder calcium zou de actiepotentiaal niet doorgegeven kunnen worden aan de volgende cel.
Euhm, nou vroeg ik mij dus ook af hoe dit nou met de hartslag te maken heeft.

ik ben bezig met het uitwerken van het geneesmiddel digoxine. Als werking is bekent:

Digoxine blokkeert de natrium-kalium pomp in de cellen van de hartspier. Door het veranderde evenwicht tussen natrium en kalium over het celmembraan ontstaat er een verhoogde concentratie aan calcium in de cellen van de hartspier waardoor de contractiekracht van het hart toeneemt. Via het remmen van de natrium-kaliumpomp in het autonome zenuwstelsel neemt de impulsgeleiding over de AV-knoop af waardoor de hartfrequentie daalt.

Kan iemand dit verder verklaren? wat doet de calcium het die kracht?

Berichten: 320

Re: Voortplanting zenuwimpuls

Kijk eens hoe een spier er op cellulair en moleculair vlak uitziet.

Ter hoogte van een sarcomeer: Een myeline streng met een kopje dat over een actine "spoor" loopt en zo contractie veroorzaakt.

Het actine spoort bestaat uit actine, troponine en tropomyosine. Tropomyosine en troponine bedekken in rust (en zonder calcium) de bindingsplaatsen voor de myosinekoppen zodat er geen contractie kan optreden. Troponine heeft een subunit dat calcium kan binden. Bij binding van calcium aan troponine gebeurt een conformatieverandering en komen de bindingsplaatsen op actine vrij en kan myosine zich verplaatsten over het actine "spoor". Hier is calcium dus heel belangrijk; geen calcium = geen spiercontractie. hoe meer calcium hoe beter myosine kan functioneren zou ik dan denken.

Berichten: 320

Re: Voortplanting zenuwimpuls

bij de spier zal deze acetys choline de Ca poorten openen zodat er een depolarizatie gebeurt in een soort orgaan ben vergeten hoe die noemde (iets van T-cysternen ofzo


Je bedoelt hier waarschijnlijk ter hoogte van het triade van tranversale tubuli (ingevagineerde plasmamembraanbuisjes) en 2 terminale SR (sarcoplasmatisch reticulum ~ ER) cisternen ongeveer tussen 2 "cellen" door (alhoewel het 1 versmolten cel blijft; zie syncitium). De bedoeling van dit systeem is een veel snellere en dieper doorgedrongen verspreiding van calcium (het ER is een belangrijke opslagplaats van calcium, het SR bevat nog méér calcium) én sneller overdracht van de depolarisatie over de ganse spiervezel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Voortplanting zenuwimpuls

En dus kan de hartspier zich samen trekken..

Berichten: 320

Re: Voortplanting zenuwimpuls

dat is vermoedelijk de link ja ;) hartspier is wel niet gelijk opgebouwd als skeletspieren maar calcium is er ook op die manier functioneel. Het is natuurlijk mogelijk dat nog andere mechanismen bijdragen tot de verhoogde contractie o.i.v. calcium.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Voortplanting zenuwimpuls

;) tsja.. dat ga ik allemaal niet uitzoeken en onthouden..

in ieder geval bedankt voor de reactie. Het is me aardig duidelijk.

Reageer