Geslachtsverandering van sommige vissen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Geslachtsverandering van sommige vissen.

Okee, ik heb op m'n werk 2 aquariums (aquaria?), daar zwemmen guppies en zwaardragers in en ook nog wel wat andere vissoorten, maar de guppies en zwaarddragers vind ik nogal wonderlijke diertjes. Bijv. de zwaarddragers, een mannetje heeft bij de staartvin nog een verlengde "uitstulping" van zo'n 1,5 tot 2,5 cm, de vrouwtjes hebben dat niet, die hebben alleen maar een gewone staartvin, net als de meeste andere vissen. Nu is het in een extreem geval een keer gebeurt, dat zo'n mannetjes zwaarddrager, bij gebrek aan vrouwtjes van geslacht veranderde, m.a.w. het mannetje werd een vrouwtje, ik zag dan dat het verlengde staartstuk, kromp (bij andere soorten kan die er ook zo plotseling erafvallen), totdat het gewoon in een normale staartvin veranderde en er dus net zo uitzag als een vrouwtje, die bovendien ook zwanger raakte en levende visjes worp (zwaarddragers en guppies brengen levende jongen i.p.v. eitjes zoals de andere vissoorten). Mijn vraag is hoe kan dat nou in hemelsnaam? Want dan moeten toch ook de geslachtschromosomen veranderen? Of hebben zwaarddragers en guppies zowel mannelijke, dus XY als vrouwelijke XX, dus 4 geslachtschromosomen? Dus kunnen ze dan zowel hom als kuit produceren? Of heeft dat soms met de hormonen te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Geslachtsverandering van sommige vissen.

Ik weet niet hoe het werkt bij jouw vissen, maar het is wel zo dat heel veel soorten vissen van geslacht kunnen veranderen, soms ook als ze al volwassen zijn. Er bestaat zelfs een soort waarbij twee individuen eerst met elkaar paren en dan van geslacht wisselen en nog eens met elkaar paren. En dus allebei eitjes leggen!

En bij een andere soort verandert de leider van de groep, aanvankelijk een vrouwtje, in een mannetje, om de rest van de groep (allemaal vrouwtjes) te bevruchten. Als hij/zij sterft, neemt het volgende vrouwtje de rol over, enz.

(Er bestaan trouwens ook lesbische hagedissen, maar dat is weer een heel ander verhaal...)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geslachtsverandering van sommige vissen.

Het heeft volgens mij met hormonen te maken. Welke genetische basis daaraan ten grondslag ligt weet ik zo niet, maar het is in elk geval anders dan bij zoogdieren lijkt mij. Misschien eens Google raadplegen als ik tijd heb.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer