Gewoon even iets laten zweven

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Gewoon even iets laten zweven

...moet toch heel makkelijk zijn??? Je kan een metalen voorwerp toch laten zweven door er een magneet boven te houden en de afstand tussen voorwerp-magneet zo groot te maken dat de kracht omhoog even groot is als de zwaartekracht....waarom lukt me dit dan niet? :shock: :?:

Re: Gewoon even iets laten zweven

omdat het punt waar de zwaartekracht precies de magnetische kracht tegenwerkt een onstabiel evenwichts punt is. het is beetje zoals een kegel op zijn punt willen zetten. theoretisch hebt ge daar een evenwichtsputn, maar praktisch zal dat nooit lukken, omdat een kleine afwijking op dat punt ervoor zorgt dat het gaat weglopen van dat evenwichtstpunt. (ipv er weer naartoe gaan, bij een stabiel evenwichtspunt)

Berichten: 212

Re: Gewoon even iets laten zweven

Je kan wel een magneet boven een andere laten zweven door de gelijke polen elkaar te laten afstoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Gewoon even iets laten zweven

Het enige geval waarmee dat lukt met permanente magneten is een levitron (zo'n klein tolletje dat draait boven een magneetveld). Andere oplossingen zijn te instabiel (net of je een knikker op de punt van een naald laat balanceren). Enige andere mogelijkheid is actief sturen van een magnetischveld, zoals hier gedaan wordt http://www.arttec.net/Levitation/Kit.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Gewoon even iets laten zweven

of je bindt een magneetje (met een oogje aan een zijde) aan een touwtje, en je houdt de magneet aan het touwtje vast.

Dan laat je het magneetje juist onder een metalen voorwerp hangen, en je trekt het touwtje naar beneden.

Opstelling: magneetje trekt zichzelf naar boven, naar het metaal toe, en jij trekte het touwtje naar beneden.

Op die manier zweeft het magneetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gewoon even iets laten zweven

Je kunt ook iets laten zweven door een Bernoulli zwever.

Het komt er op neer dat je de lucht boven het object hard weg laat stromen waardoor (de wet van Bernoulli) de druk daar naar beneden gaat en het object op stijgt.

Dit is zelfs makkelijk zelf na te maken.

Re: Gewoon even iets laten zweven

king nero schreef:of je bindt een magneetje (met een oogje aan een zijde) aan een touwtje, en je houdt de magneet aan het touwtje vast.

Dan laat je het magneetje juist onder een metalen voorwerp hangen, en je trekt het touwtje naar beneden.

Opstelling: magneetje trekt zichzelf naar boven, naar het metaal toe, en jij trekte het touwtje naar beneden.

Op die manier zweeft het magneetje.
Ja dat ken ik. Daarom vraag ik me af of het echt zo moeilijk is om op een bepaald moment het draadje door te knippen zodat de zwaartekracht en de kracht omhoog elkaar opheffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Gewoon even iets laten zweven

werken met gewichtjes?

trial and error tot als je de gewenste opstelling bekomt...

dit zal wel precisiewerk worden... tienden van grammetjes...

tip: hang een emmertje/bekertje aan dat touwtje, en vul het op met zand. daarmee moet je uiteindelijk wel het juiste gewicht bekomen...

Re: Gewoon even iets laten zweven

Hallo iedereen,

ik vroeg me af of er mensen zijn die iets weten van magnetische wielen. Niet aangedreven wielen zou je kunnen lageren met behulp van permanente magneten in de de naaf/velg en in de buitenring die in contact is met het rijoppervlak.

Het is mogelijk, maar is de technologie al ver genoeg om hier permanente magneten voor te gebruiken (bij een vertical belasting op het wiel van 1000 N)?

Zijn er mensen die hier meer van weten of die me kunnen doorverwijzen naar interessante links?

Groeten,

Geert

[email protected]

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Gewoon even iets laten zweven

John Nash schreef:
king nero schreef:of je bindt een magneetje (met een oogje aan een zijde) aan een touwtje, en je houdt de magneet aan het touwtje vast.

Dan laat je het magneetje juist onder een metalen voorwerp hangen, en je trekt het touwtje naar beneden.

Opstelling: magneetje trekt zichzelf naar boven, naar het metaal toe, en jij trekte het touwtje naar beneden.

Op die manier zweeft het magneetje.
Ja dat ken ik. Daarom vraag ik me af of het echt zo moeilijk is om op een bepaald moment het draadje door te knippen zodat de zwaartekracht en de kracht omhoog elkaar opheffen.
Het magneetje zweeft helemaal niet, maar wordt op zijn plaats gehouden door 2 tegengestelde krachten, die elkaar niet helemaal opheffen. Zodra je het draadje doorknipt, schiet het dus naar de magneet.

Reageer