Gentechnologie: amplificatie van dna

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Gentechnologie: amplificatie van dna

Als je louter als doel hebt DNA te amplificeren(vermeerderen), dan kun je toch zowel PCR(Polymerase Chain Reaction) gebruiken als een bacteriecultuur opgroeien waarin je te amplificeren DNA werd getransformeerd. Op basis waarvan kies je dan welke methode je gaat gebruiken. Ik veronderstel dat repliceren in vitro nog steeds beter en efficiënter omdat je daar al onmiddelijk de juiste omstandigheden en eiwitten ter beschikking hebt, klopt dat?
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gentechnologie: amplificatie van dna

PCR gebruik je om een specifiek DNA-fragment te vermeerderen door de juiste primerset te gebruiken. Wil je een compleet plasmide vermeerderen dan gebruik je getransformeerde bacteriecultures.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gentechnologie: amplificatie van dna

In een plasmide kan je onder goede omstandigheden langere fragmenten kwijt dan je met PCR betrouwbaar kan vermeerderen. Ook wil PCR niet altijd lukken (soms zonder duidelijke reden) en dan kan je alternatieven proberen. Dat kan inhouden dat je je fragment in een plasmide zet en in een bacterie transformeert.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Gentechnologie: amplificatie van dna

En als A en B beiden niet aan je verwachtingen voldoen dan zou je (mits je een plasmide hebt) het roling circle model kunnen bekijken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Gentechnologie: amplificatie van dna

Dankjewel, nu kan ik volgen, heb het voor mijzelf eens op papier getekend. In mijn cursus zat er geen figuur bij, drm was ik 'n beetje in de war.
Everything is chemistry.

Reageer