Cel differentiatie en het leven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Cel differentiatie en het leven

Hallo allemaal,

Ik ben altijd al gefascineerd geweest over hoe leven is ontstaan en de afgelopen weken probeer ik mij te bedenken hoe celdifferentiatie is ontstaan. Ik heb er al wat over gelezen, echter blijven maar nieuwe vragen in mij opkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat celdifferentiatie een noodzaak is om tot een meercellig individu te komen. Door verschil in externe factoren zijn cellen in een meercellig individu aangewezen op de differentiatie van anderen cellen. Celdifferentiatie omvat het mechanisme dat genen actief zijn in aanwezigheid van bepaalde externe factoren en wanneer deze factoren wegblijven, genen inactief blijven. Met deze denkwijze kan ik mij enigzins voorstellen hoe een organisme ontstaat dat uit cellen bestaan met allemaal andere actieve genen (afgezien van de basisgenen voor het behoud van elke cel).

Echter mijn vraag is hoe dit mechanisme door natuurlijke selectie is ontstaan. Ik kan mij niet voorstellen dat het is begonnen met genen die natuurlijk uitgeselecteerd zijn, omdat zij, bij contact met externe factoren, geactiveerd werden. Ik probeer een ander volgorde aan te houden.

Ik zie het als de situatie waarin, bij het begin van de meercelligen, alle genen in elke cel actief waren. Elke mutatie, die leide tot beter overleven, werd doorgevoerd in alle cellen. Echter omdat niet alle cellen met dezelfde externe factoren werden geconfronteerd, was het actief zijn van bepaalde genen in bepaalde cellen niet noodzakelijk voor het voorbestaan van de cellen en genen. Er ontstonden zo cellen die wel alle genen nog bezitten, het was echter niet meer noodzakelijk dat allen actief waren. Bepaalde delen van het genoom waren hierdoor geoorloofd inactief te zijn. Om dit wat concreter te maken zal ik een voorbeeld geven: Omdat één darmstelsel genoeg is om een mens te voorzien van voedsel, was het niet noodzakelijk voor het voorbestaan van de genen dat andere cellen ook darmstelsel werden. De genen van de cellen, die geen darmstelsel werden, konden nu natuurlijk uitgeselecteerd worden op een andere functie.

Al met al zie ik celdifferentiatie als een mechanimse waarin cellen in meercelligen een verschillende functie krijgen. Het verschil in functie is geen noodzaak, echter het ontstaan van de functie wel. Het verschil ontstaat dus niet doordat sommige cellen een nieuwe functie krijgen en anderen niet. Het verschil ontstaat doordat álle cellen een nieuwe functie krijgen en sommige deze functie naast zich neer kunnen leggen.

Ik zou graag andere visies op dit fenomeen willen horen en zou ook graag willen weten waar ik meer over dit kan lezen (boeken, artikelen, wetenschappers)

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Cel differentiatie en het leven

Ik ben ook benieuwd.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer