Poezie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

Poezie

Ik heb een mooi gedicht gevonden dat ik wil bespreken, maar ik kom er maar niet echter wat de betekenis zou kunnen zijn

Heeft iemand een suggestie (moet niet per se juist zijn, elke interpretaie is welkom)

sonnet III

Wolvin en wolf in ’t winters ledikant

als het gehuil des harten krimpt tot fluistren:

uit de angsten ranken namen op in ’t duister

met in hun wijn de bloedsmaak van het lam.

Als in de tijd van de ouders zijn de nachten,

op ’t huis gestapeld drukt het tempelpuin;

en waar een lichtstraal door een schaduw suist

bederft de waan tot schimmel op de wanden.

’t Gedroomde kinderhandje slaapt in ons;

zijn polsje klopt gelijk in nood de borst

der vogels die men treurig vrij moet laten.

Samen, onder de vlag van ’t beddelaken,

als na een veldslag zijn wij opgebaard.

Maria’s hand rust op mijn grauwend haar.

dit is al een interpratie die ik gevonden heb, maar ik begrijp niet precies wat er bedoel wordt, ik vind het allemaal nogal vaag. kan iemand diet anders verwoorrden?

In dit klassiek geworden gedicht schrijft Gilliams in feite zijn biografie. De onrustige, verlangende, bange mens vindt toch ergens een rustpunt: in ’t winters ledikant waar hij de wolvin laat voorgaan. Dit is geen technische stunt van een geroutineerde schrijver. Het bewijs hiervoor staat in de slotzin: ‘Maria’s hand rust op mijn grauwend haar’. Kinderloos, het verleden materiëel uitgewist door de tijd, de gedachten rauw in het hart, slaapt de dichter niet maar denkt na in de beschermende aanwezigheid van Maria.

Alvast bedankt

Re: Poezie

Oeh, dit doet me denken aan letterkunde eind Havo. Met Karel en Elegast. Dat waren me ook wat teksten zeg.

Maar ik volg het gedicht ook niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Poezie

Ik weet niet hoever je wil gaan in je analyse... Ik vind trouwens dat als je het woord voor woord zou gaan uiteenhalen, je het gedicht kapot-analyseert. Poëzie moet je aanvoelen, en zo begrijpen. Ik vind Gilliams echt prachtig, maar ik ken niet genoeg over zijn biografie of achtergrond om veel toe te voegen aan de bespreking die je van het net haalde. Zijn er specifiek dingen in het gedicht waar je echt niets mee kan, en welke dan?

Reageer