Appelcider

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Appelcider

Ik ben volop bezig met appelcider te maken,

ik heb 1 liter water genomen het in een glazen kan gedaan, 3appels geschild en ze tot pulp verwekt, 5 koffielepels suiker erbijtoegevoeg en wat gist,

ik heb het goed afgesloten fat er geen lucht bij kan en een waterslot opgezet,

nu de kans op een CO2 ontploffing is die er?

De kans op Methanol in mijn appelcider is die er ook?

en zo ja kan ik ze dan zelf aantonen, voor ik ze naar een labo moet brenegen

P.s ik zit in het 4e jaar chemie, dus ik versta misschien enkele chemische uitleggen :shock:

Alvast bedankt!

Yourec

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Appelcider

Door het waterslot is de kans op het ontploffen van het vat ongeveer nul. Dat is dan ook de functie van het waterslot: er kan geen lucht in, maar het koolzuurgas kan er bij overdruk wel uit!

Als je de appels er met pit en al hebt ingedaan is er kans op methanolvorming. Het is nogal lastig om de concentratie hiervan thuis te bepalen.

Zie voor een eenvoudige methode deze link:

http://members.chello.nl/b.boom7/methyltest.htm

Berichten: 5

Re: Appelcider

Nee ik heb geen pitten bij de cider gedaan, Nu is al de suiker op de bodem gevallen, en de pulp is terug gezakt ....

Berichten: 2.746

Re: Appelcider

het is hoogst waarschijnlijk dat er methanol gevormd is, de pectine die (redelijk veel) in appelen zit wordt omgevormd tot methanol, maar de concentratie is zo laag dat het geen kwaad kan, bij gewone wijn zit het bijvoorbeeld ook

enkel bij distilleren wordt het gevaarlijker, door het destilleren wordt de concentratie groter en dus het gevaar ook

om de methanol uit je wijn te houden kan je eerst de appelen schillen, ontpitten en enkel het vruchtvlees overhouden, dat maakt het al een stuk veiliger, maar 100% clean kom je nooit

op het internet heb ik ooit ergens ( in het ned ) een test gezien waar je geen apparatuur voor nodig had, enkel wat chemicalien om methylalcohol aan te tonen

ik zal eens zoeken, wie weet dat ik het terugvind

Berichten: 2.746

Re: Appelcider


Berichten: 5

Re: Appelcider

Nu mijn leerkracht van Labo chemie zegt dat moest er methanol in zitten die meteen vervliegd,



en mijn leerkracht van Fysica zegt at methanol goed oplosbaar is in water

ik heb de cider ondertussen gefiltreerd, en terug met het waterslot op een warme plaats gezet, er vormt zich ondertussen ook al koolzuur.

Berichten: 2.746

Re: Appelcider

zo ver liggen de kookpunten van methanol en ethanol nu ook weer niet van elkaar, en om te laten verdampen heb je een open fles nodig, dus zure wijn en een vermindering van het ethanolpercentage

en dat methanol goed oplosbaar is in water is eerder negatief dan positief, moeilijker om het eruit te halen

en cider met een waterslot mag normaal niets meer doen, dus geen CO2, dat moest al uitgereageerd zijn

Berichten: 5

Re: Appelcider

Ja maar de koolzuur van waar komt die dan?`

en moest ik mijn cider destileren ben ik veel smaakstoffen kwijt...

hoeveel weken moet ik de cider nog laten gisten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Appelcider

Zolang er vergisting plaats vindt ontstaat er koolzuur. De suikers worden door de gisten omgezet in alcohol en koolzuur.

De aanwezige methanol (idd pectine is bij vergisting ook een bron van methanol) zal je er niet eenvoudig uitkrijgen. Deze vervliegt zeker niet zomaar! Als je de cider niet destileert zal er maar weinig methanol per liter inzitten, dus loop je niet veel risico.

Als je gaat destileren wordt de alcohol geconcentreerder, maar de methanol ook. Dit kan je deels opvangen door de eerste vijf procent van je destilaat weg te doen. Aangezien methanol eerder verdampt dan ethanol zal de methanol goedeels als eerste overgaan. De overige 95 % zal dan veel minder methanol bevatten.

Berichten: 2.746

Re: Appelcider

ik heb al gehad dat mijn 10-literfles rustig doorborrelde gedurende een paar maanden. en het kan ook al voorbij zijn na enkele weken

het hang van de temperatuur af ( ongeveer 25°C wordt gezien als ideaal), de concentratie suiker, eventuele bijgevoegde gist (soort en concentratie) en ik denk ook de druk als je een waterslot gebruikt

Reageer