Evolutie van de dolfijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Evolutie van de dolfijn

Aangezien ik voor biologie een vediepingsopdracht moet uitvoeren over de dolfijn wilde ik hier graag wat informatie kunnen krijgen.

Hier een paar vragen :wink:

1) In welk tijdperk vond de evolutie van de dolfijn plaats?

2) Tijdens de evolutie zijn er veranderingen plaats gevonden in het bouwplan van de dolfijn. Welke veranderingen?

3) Deze veranderingen hebben te maken met de aanpassing aan de omgeving. Hoe ?

4) Tot welke klasse en eventuele familie van het dierenrijk behoort de dolfijn en waarom ?

Alvast bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Evolutie van de dolfijn

Dat zijn toch niet zo'n vreselijk moeilijke vragen. Met een beetje zoekwerk kan je al heel wat oplossen!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Evolutie van de dolfijn

Wel als je niet de juiste sites hebt :shock:

Bij google kan ik ook al zeer weinig vinden. ;)

Re: Evolutie van de dolfijn

Dan doe ik het wel:

1. Walvisachtigen ontstonden in het vroeg-Eoceen, zo'n 50 miljoen jaar geleden. Dolfijnen in hun huidige vorm denk ik aan het begin van het Pleistoceen of Plioceen, aan het begin van de ijstijd.

2. Vanuit landzoogdieren gezien; de achterpoten krompen, de voorpoten werden omgevormd tot vinnen, de neusgaten werden naar achteren verplaatst tot op het voorhoofd, interne veranderingen in de klieren om zout zeewater te verdragen en talloze kleine veranderingen.

3. Tja, doordat een waterrijke omgeving andere eisen stelt aan een organisme dan het land.

4. hm, ik heb op Systema Natura 2000 ( http://sn2000.taxonomy.nl/ ) gezocht op Tursiops (Tuimelaar). Toen kwam er dit:
Domain Eukaryota - eukaryotes

 Kingdom Animalia - animals

  Subkingdom Bilateria - bilaterians, triploblastic animals

   Branch Deuterostomia - deuterostomes

    Infrakingdom Chordonia

     Phylum Chordata - chordates

      Subphylum Vertebrata - vertebrates

       Infraphylum Gnathostomata - jawed vertebrates

        Superclass Tetrapoda - tetrapods

         Mammaliaformes

          Class Mammalia - mammals

           Subclass - Theriiformes

            Infraclass - Holotheria

             Superlegion - Trechnotheria

              Legion - Cladotheria

               Sublegion - Zatheria

                Infralegion - Tribosphenida

                 Supercohort - Theria

                  Cohort - Placentalia

                   Magnorder - Epitheria

                    Superorder - Preptotheria

                     Grandorder - Ungulata

                      Mirorder - Eparctocyona

                       Order - Cete

                        Suborder - Cetacea - whales, dolphins, and porpoises

                         Infraorder - Autoceta

                          Parvorder - Odontoceti

                           Superfamily - Delphinoidea

                            Family Delphinidae - dolphins

                             Subfamily - Delphininae

                               Genus - Tursiops Gervais, 1855:323 - bottle-nosed dolphins
Vaak staat het wat versimpelder aangegeven -> logisch. Achter "Family Delphinidae" staat "dolphins", dus dat zal wel "de dolfijnenfamilie" zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Evolutie van de dolfijn

Zoals ik wel vaker gezegd heb: voor dit soort vragen is www.wikipedia.org altijd een goede startpagina...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Evolutie van de dolfijn

Tim2 schreef:Dan doe ik het wel:

1. Walvisachtigen ontstonden in het vroeg-Eoceen, zo'n 50 miljoen jaar geleden. Dolfijnen in hun huidige vorm denk ik aan het begin van het Pleistoceen of Plioceen, aan het begin van de ijstijd.

2. Vanuit landzoogdieren gezien; de achterpoten krompen, de voorpoten werden omgevormd tot vinnen, de neusgaten werden naar achteren verplaatst tot op het voorhoofd, interne veranderingen in de klieren om zout zeewater te verdragen en talloze kleine veranderingen.

3. Tja, doordat een waterrijke omgeving andere eisen stelt aan een organisme dan het land.

4. hm, ik heb op Systema Natura 2000 ( http://sn2000.taxonomy.nl/ ) gezocht op Tursiops (Tuimelaar). Toen kwam er dit:
Domain Eukaryota - eukaryotes

 Kingdom Animalia - animals

  Subkingdom Bilateria - bilaterians, triploblastic animals

   Branch Deuterostomia - deuterostomes

    Infrakingdom Chordonia

     Phylum Chordata - chordates

      Subphylum Vertebrata - vertebrates

       Infraphylum Gnathostomata - jawed vertebrates

        Superclass Tetrapoda - tetrapods

         Mammaliaformes

          Class Mammalia - mammals

           Subclass - Theriiformes

            Infraclass - Holotheria

             Superlegion - Trechnotheria

              Legion - Cladotheria

               Sublegion - Zatheria

                Infralegion - Tribosphenida

                 Supercohort - Theria

                  Cohort - Placentalia

                   Magnorder - Epitheria

                    Superorder - Preptotheria

                     Grandorder - Ungulata

                      Mirorder - Eparctocyona

                       Order - Cete

                        Suborder - Cetacea - whales, dolphins, and porpoises

                         Infraorder - Autoceta

                          Parvorder - Odontoceti

                           Superfamily - Delphinoidea

                            Family Delphinidae - dolphins

                             Subfamily - Delphininae

                               Genus - Tursiops Gervais, 1855:323 - bottle-nosed dolphins
Vaak staat het wat versimpelder aangegeven -> logisch. Achter "Family Delphinidae" staat "dolphins", dus dat zal wel "de dolfijnenfamilie" zijn...
Heel erg bedankt ;) :shock:

Berichten: 128

Re: Evolutie van de dolfijn

Stop de verdieping vrind.

Evolutie van de dolfijn heeft nooit plaats gevonden.

Hij is gecreeerd naar zijn huidige beeld.

Je zegt het zelf al, hij paste zich aan, dat zeker maar dat is GEEN evolutie!

Hooguit herrangschikking van DNA materiaal.

Hij behoort overigens gewoon tot het grondtype zeedier.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Evolutie van de dolfijn

Handsome Bill, stop je gepredik op dit forum a.j.b. Hier wordt alleen wetenschappelijk gediscussieerd.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Evolutie van de dolfijn

Waarom zien we dan in een bepaalde periode tijdens embryologische ontwikkeling van de dolfijn achterpoten verschijnen en later weer verdwijnen?

Wat moet een dier dat tot het 'grondtype' zeedier behoort hiermee?

Volgens mij is dit gewoon het bewijs dat dolfijnen (net als alle andere walvisachtigen) afstammen van een dier dat oorspronkelijk op het land leefde!

Berichten: 128

Re: Evolutie van de dolfijn

HAhahaha iemand die iets baseert op het natte vingerwerk tijds tabelletje van moedertje evolutie.

Merk dan eens op dat alle diergroepen plotseling en tegelijkertijd verschenen in het cambrium.

punt 2: waarom is er dan nooit een fossiel van een zoogdier gevonden met half achterpoot half vin?

Of ging die evolutie zo snel dat het in 1 keer omgevormd was.

Maar evolutie duurde toch honderden miljoenen jaren??????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Evolutie van de dolfijn

Evolutie gaat langzaam, niet omdat de stapjes klein zijn, maar omdat de kansen klein zijn. Ja, je kan in 1 keer van een poot naar een vin gaan. Dit is echter een zeer zeldzame gebeurtenis, en het is nog veel zeldzamer dat het een selectievoordeel oplevert. Daarom gaat evolutie langzaam, gemiddeld gezien.

Zoiets belachelijks als een half-poot-half-vin bestaat niet. Het is niet-functioneel en zal zich dus niet kunnen voortplanten.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 128

Re: Evolutie van de dolfijn

Cassanne schreef:Evolutie gaat langzaam, niet omdat de stapjes klein zijn, maar omdat de kansen klein zijn. Ja, je kan in 1 keer van een poot naar een vin gaan. Dit is echter een zeer zeldzame gebeurtenis, en het is nog veel zeldzamer dat het een selectievoordeel oplevert. Daarom gaat evolutie langzaam, gemiddeld gezien.

Zoiets belachelijks als een half-poot-half-vin bestaat niet. Het is niet-functioneel en zal zich dus niet kunnen voortplanten.
Niet functioneel heeft niets met niet kunnen voorplanten te maken.

Er zijn voorbeelden te over in de natuur van verre van ideaal "geevolueerde" soorten.

Verder moet je nog eens lezen wat je schrijft en tevens stevig je stoel vast houden (tip)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Evolutie van de dolfijn

Verder moet je nog eens lezen wat je schrijft en tevens stevig je stoel vast houden (tip)
:shock:

Voorzover ik kan zien komen alle argumenten in onze discussie van mijn kant... Ik heb jou nog nergens iets zien onderbouwen. Je noemt nergens een bron. Je zegt nooit waarom je het niet met iemand eens bent.

Bijvoorbeeld: het is duidelijk dat je een tegenstander van de evolutietheorie bent, maar ik heb uit nog geen enkele post van je kunnen opmaken waarom.

Mijn tip voor jou is de toon en de inhoud van je posts nog eens goed te overwegen, en deze met name te toetsen aan het criterium 'wetenschappelijk'.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Evolutie van de dolfijn

Er zijn voorbeelden te over in de natuur van verre van ideaal "geevolueerde" soorten.

Ik ben persoonlijk van mening dat de evolutie niet stopt. en dat niet alleen de mens maar ook alle dieren nog continu evolueren. Over een paar miljoen jaar zullen er heus wel merkbare verschillen zijn tussen de mens van nu en de mens van dan. En zo is het bij de dieren ook. De niet perfecte dieren zullen zich waarschijnljik steeds verder naar het perfecte toe evolueren.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 717

Re: Evolutie van de dolfijn

richel_richel schreef:Er zijn voorbeelden te over in de natuur van verre van ideaal "geevolueerde" soorten.

Ik ben persoonlijk van mening dat de evolutie niet stopt. en dat niet alleen de mens maar ook alle dieren nog continu evolueren.  Over een paar miljoen jaar zullen er heus wel merkbare verschillen zijn tussen de mens van nu en de mens van dan. En zo is het bij de dieren ook. De niet perfecte dieren zullen zich waarschijnljik steeds verder naar het perfecte toe evolueren.
Dat de mens nog evolueerd vraag ik me sterk af. Wij doen nl niet aan selectie. Alles met een 'afwijking' herstellen we danwel verstoten we. Wij beschikken (helaas voor de evolutie) over 'intelligentie'. Het recht van de sterkste of voordelen voor overleving spelen bij ons eigenlijk geen rol meer. Daarom zullen wij niet verder evolueren, totdat we de genetische modificatie geheel in de vingers hebben. Dan evolueren we naar ons eigen inzicht.

Reageer