Mitose-meiose-deling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

Mitose-meiose-deling

Hallo inteligente buitenwereld!

Ik heb volgende week herexamen celbio, en mijn cursus is soms nogal verwarrend... Zelf bij iets fundamenteels als mitose en meiose raakt mijn brein al oververhit (nuja, dat is misschien ietwat overdreven, maar toch)

Mijn vraag:

Bij mitose. Daar heb je ongetwijfeld ook homologe chromosomen... die zullen dan in de S-phase verdubbelen en dan heb je dus homologe chromosomenparen. Maar tijdens de splitsing (in telofase dan dus) zullen dan effectief alle 46 (2n) chromosomenparen in de spoelfiguur passen, en dan elk hun 2 zusterchromatiden scheiden?

Want die tekeningen stellen dat altijd zo vereenvoudigd voor met 1 of 2 chromosomen, en dan verwar ik dat.

Als dit dan al juist is, dan zullen dus in meiose I de homologe chrom-paren gescheiden worden en gaje van 2n naar n materiaal (haploidie) juist? Daarna zullen dan in meiose II de zusterchromatiden gescheiden worden?

Als dit juist is ben ik heel blij... want dan snap ik het eindelijk!

En dan nog even dit: zijn alle organismen diploid of bestaan er ook polyploide organismen? (met 3n ofzo? dan 3 homologe chromosomen?)

Alvast heel erg bedankt!

Berichten: 8.614

Re: Mitose-meiose-deling

Bij mitose. Daar heb je ongetwijfeld ook homologe chromosomen... die zullen dan in de S-phase verdubbelen en dan heb je dus homologe chromosomenparen.


In de S-fase worden de 46 chromosomen inderdaad verdubbeld tot 92 chromosomen.
Maar tijdens de splitsing (in telofase dan dus)
Opgepast, het uiteentrekken van de chromatiden gebeurt niet in de telofase, maar op het eind van de metafase.
zullen dan effectief alle 46 (2n) chromosomenparen in de spoelfiguur passen, en dan elk hun 2 zusterchromatiden scheiden?
Klopt.
Als dit dan al juist is, dan zullen dus in meiose I de homologe chrom-paren gescheiden worden en gaje van 2n naar n materiaal (haploidie) juist? Daarna zullen dan in meiose II de zusterchromatiden gescheiden worden?
Klopt.
En dan nog even dit: zijn alle organismen diploid of bestaan er ook polyploide organismen? (met 3n ofzo? dan 3 homologe chromosomen?)
Jazeker:
Polyploidy occurs in some animals, such as goldfish, salmon, and salamanders, but is especially common among ferns and flowering plants, including both wild and cultivated species. Wheat, for example, after millennia of hybridization and modification by humans, has strains that are diploid (two sets of chromosomes), tetraploid (four sets of chromosomes) with the common name of durum or macaroni wheat, and hexaploid (six sets of chromosomes) with the common name of bread wheat. Many agriculturally important plants of the genus Brassica are also tetraploids; their relationship is described by the Triangle of U.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyploidy

Polyploïdie komt zelfs in zeldzame gevallen voor bij mensen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 318

Re: Mitose-meiose-deling

Nu begin ik met de fotosynthese... eens kijken wat ik daar nog van kan!

Heel erg bedankt voor de verduidelijking!

Vriendelijke groeten.

Pelson

Berichten: 8.614

Re: Mitose-meiose-deling

Veel succes. Als je een probleem hebt, aarzel dan niet om vragen te stellen (in een nieuw topic).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer