Wat is 'leven'

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: Wat is 'leven'

Unimon ik zou bij de biologie blijven,een exacte wetenschap.God zijn plaats is in de theologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Wat is 'leven'

Unimon ik zou bij de biologie blijven,een exacte wetenschap.God zijn plaats is in de theologie.


Maakt niet uit , als jij het begrijpelijke antwoord hebt :D
De natuurwet overheerst overal en leid tot bevruchting en word soms zwanger .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wat is 'leven'

Om te kunnen spreken over leven,moet er eerst sprake zijn van een geboorte.
Bij eeuwig leven niet. Misschien bestaat dat wel echt.
bewust zijn vereist leven, maar leven vereist geen bewust zijn.
Denk aan in coma zijn.

Berichten: 582

Re: Wat is 'leven'

Ligt er maar net aan wat je onder bewust verstaat. Als bijv een kat zich niet bewust is van zijn omgeving, kan het geen voedingsstoffen opnemen, niet voortplanten, zich niet voortbewegen etc etc. Ligt de grens van leven dan bij de grens wanneer het levende wezen iets moet ondernemen om zijn biochemie te laten werken?


Een robot zou zichzelf ook in actie kunnen zetten als zijn energie opraakt. De robot zou door andere robots samengesteld kunnen zijn. Misschien is dat een nieuwe levensvorm.

De definitie van leven is moeilijk als je zo min mogelijk uit wil sluiten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Re: Wat is 'leven'

Een robot is een machine en heeft niets met leven te maken.Robots kunnen gemakkelijk zo gemaakt worden en geprogrammeerd worden om andere robots te maken.Met leven zal dit nooit iets te maken hebben.

Re: Wat is 'leven'

Volgens Thermo 1945 zouden mensen in coma niet bewust zijn.Misschien minder bewust,helemaal onbewust,daar stel ik toch wat vraagtekens bij.Een vriend van mij was een week in coma,en vertelde mij dat ie geplaagd was door nare dromen. Een plant leeft ook.Is die bewust ?We zullen dit nooit met zekerheid weten.

Re: Wat is 'leven'

Graag had ik eens een voorbeeld gekregen van iets dat eeuwig leeft.Tenslotte leven is een feit en we hebben het hier over feiten.

Berichten: 4.546

Re: Wat is 'leven'

Een robot is een machine en heeft niets met leven te maken.Robots kunnen gemakkelijk zo gemaakt worden en geprogrammeerd worden om andere robots te maken.Met leven zal dit nooit iets te maken hebben.
Waarom niet? Als een robot zichzelf kan vermeerderen en zichzelf in stand kan houden, waarom "leeft" de robot dan niet? Slechts omdat de robot van metaal is? Dan kom je weer op de topicvraag terecht: Wat is leven?
Graag had ik eens een voorbeeld gekregen van iets dat eeuwig leeft.Tenslotte leven is een feit en we hebben het hier over feiten.
Wie zegt dat er voorbeelden zijn?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Wat is 'leven'

Misschien gaan we met ze alle niet dood, maar gaan we allemaal in een (erg lange) 'vries'-status...

Re: Wat is 'leven'

Een robot heeft niets met leven te maken,omdat hij opgebouwd is uit dode materie.Niets van de zeer ingewikkelde processen die eigen zijn aan leven vind je bij een robot(machine)terug.Uit dode materie is er nog nooit leven ontstaan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wat is 'leven'

Een robot heeft niets met leven te maken,omdat hij opgebouwd is uit dode materie.
Eurh.... dode materie? Ik denk dat wij ook zijn opgebouwd uit "dode" materie... het is niet alsof de water moleculen in de zee anders zijn dan de water moleculen in mijn lichaam.
Niets van de zeer ingewikkelde processen die eigen zijn aan leven vind je bij een robot(machine)terug.
Wellicht wel in de toekomst.
Uit dode materie is er nog nooit leven ontstaan.
True.... hoewel ik vermoed dat de meerderheid hier daar anders over denkt.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Wat is 'leven'

Een robot heeft niets met leven te maken,omdat hij opgebouwd is uit dode materie.
Wij ook, dus dat zegt niets.
Niets van de zeer ingewikkelde processen die eigen zijn aan leven vind je bij een robot(machine)terug.
Dat vind jij ingewikkeld, vanuit jouw oogpunt is het ingewikkeld. Maar ook dat zegt niets.
Uit dode materie is er nog nooit leven ontstaan.
Dat zeg jij, maar jij kan niet in het verleden kijken. En als we niet eens duidelijk de grens van leven en niet-leven kennen, kun je al helemáál niet zeggen dat uit dode materie geen leven is ontstaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Wat is 'leven'

Ik heb ook geen kristallen bal waarin je de toekomst kunt zien,en blijf dan eventjes bij wat we nu kennen uit de biologie.

Met gissingen over de toekomst of wat er één miljard jaar geleden gebeurde, kom je geen stap vooruit.

Vroeger geloofde men dat luizen,vlooien en ander ongedierte uit vuilnis ontstonden(dode materie).Als je dat nog gelooft dan behoor je in de middeleeuwen.Pasteur en andere wetenschappers hebben het tegenovergestelde ruimschoots bewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Wat is 'leven'

Levend zijn betekent: 'de mogelijkheid bezitten tot het oplossen van problemen'. Op deze wijze omschreven door prof.dr.Roger Huybrechts(KULeuven) hoogleeraar department Biologie.
Carving down the path of life....!

Berichten: 91

Re: Wat is 'leven'

Levend zijn betekent: 'de mogelijkheid bezitten tot het oplossen van problemen'. Op deze wijze omschreven door prof.dr.Roger Huybrechts(KULeuven) hoogleeraar department Biologie.


Dat zou betekenen dat een virus dus ook leeft. Neem bijvoorbeeld griep. Door mutaties kan het welig rond tieren en heeft hierdoor meer kans niet door de vele vaccins uitgeroeid te worden.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Reageer