Dierproeven & alternatieven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Dierproeven & alternatieven

Sophia? schreef:Ik ben een groot voorstander van proefdiergebruik, omdat dit kostbare wetenschappelijke informatie oplevert (uiteraard moet je het gebruik wel beperken waar mogelijk).
Testen op proefmensen zou nog veel meer wetenschappelijke informatie opleveren. Ben je daar ook een voorstander van?
Voor de tegenstanders: Stel je maar eens voor dat je al 6 maanden met helse pijnen op bed ligt met een of ander kankergezwel en dan op je vraag waarom er niets voor je gedaan wordt van de arts te horen krijgt: "Het middel bestaat allang, maar we kunnen het niet gebruiken omdat het niet eerst op proefdieren getest mag worden".
Dat is een slecht argument, want zoals ik hier ergens al aangaf: dan ben je niet meer objectief. Je kunt niet verwachten dat iemand in zo'n situatie nog een weloverwogen oordeel over deze zaak kan geven.

Als je maar lang genoeg of met dermate veel pijn ligt te wachten, zou je ook een middel accepteren dat op mensen is getest. Moeten we dat (volgens jouw redenering) dan ook maar goedkeuren?
Ik denk dat je naarmate je op hogere organismen gaat testen, je beter moet bekijken of een proef wel echt uitgevoerd dient te worden of niet. Proeven op mensen worden al sinds jaar en dag uitgevoerd. Ik heb het dan niet over Dr Mengele, maar over vrijwilligers die zich hiervoor aanmelden bij ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven. Je vraag is in zoverre dus irrelevant. Wel vind ik het goed dat deze proeven worden gedaan, anders zou ten slotte nooit enig geneesmiddel gebruikt kunnen worden; op een gegeven moment moet er altijd iemand zijn die het als eerste een keer slikt / spuit / etc.

Over die objectiviteit: mensen die niet ziek zijn, hebben geen reden om naar geneesmiddelen te (laten) zoeken, alleen zieke mensen hebben dat. Als niemand op de wereld kanker zou hebben, zou het concept kanker niet bekend zijn en zou er geen onderzoek naar gedaan worden. Het doen van onderzoek naar ziekten en geneesmiddelen is dus altijd een subjectief iets, evenals het bijbehorende proefdiergebruik.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Re: Dierproeven & alternatieven

Ik heb een lijst nodig van dierproefvrije producten en wat hun marktaandeel is. Alleen ik kan die nergens vinden. Weten jullie waar ik die eventueel zou kunnen vindne?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Dierproeven & alternatieven

Stuur een mailtje naar Proefdiervrij (adres lijkt me makkelijk te vinden), zij houden dat bij. (Althans de producenten en producten, marktaandeel weet ik niet zeker.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Dierproeven & alternatieven

Ik denk dat je naarmate je op hogere organismen gaat testen, je beter moet bekijken of een proef wel echt uitgevoerd dient te worden of niet. Proeven op mensen worden al sinds jaar en dag uitgevoerd. Ik heb het dan niet over Dr Mengele, maar over vrijwilligers die zich hiervoor aanmelden bij ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven. Je vraag is in zoverre dus irrelevant.
Maar de proeven die we op mensen uitvoeren zijn natuurlijk aan strikte grenzen gebonden. Je mag geen experimenten uitvoeren waarvan je redelijkerwijs kunt aannemen dat je proefpersonen doordoor verschrikkelijk veel pijn lijden of grote risico's lopen. Zéker niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de proefpersonen. En de hele behandeling van proefpersonen gaat natuurlijk zo menselijk mogelijk, qua verzorging eromheen etc.

Zo niet bij dieren. Als de ziekte of het onderwerp van je onderzoek maar ernstig genoeg is, is kennelijk alles toegestaan. Waarom wel zulke strikte regels bij mensen, en niet voor dieren? Dit is niet slechts een subtiel verschil, waarbij we met proefdieren "iets minder humaan" omgaan. Iedere vergelijking tussen de behandeling van proefmensen en die van dieren zoals in het BPRC gaat echt volledig mank.

Nogmaals:
Stel dat het medicijn voor AIDS gevonden kon worden, maar dat dit alleen kan worden ontwikkeld door het op een aantal mensen (naar schatting een paar honderd) te testen. En die zullen daarbij waarschijnlijk een afschuwelijke, pijnlijke dood sterven. Wat dan? Is het dan ook "jammer maar helaas" voor die mensen, het is nu eenmaal noodzakelijk? Weegt het lot van die paar honderd mensen op tegen de miljoenen die we ermee kunnen redden?
De meeste mensen zijn tegen dat laatste. Vorige week toevallig de film Extreme Measures gezien? Bij mensen is de vraag kennelijk niet "of een proef wel echt uitgevoerd dient te worden", maar in de eerste plaats of zo'n proef uberhaupt wel uitgevoerd mag worden. Vreemd verschil.
Over die objectiviteit: mensen die niet ziek zijn, hebben geen reden om naar geneesmiddelen te (laten) zoeken, alleen zieke mensen hebben dat.
Onzin. Of sluiten mensen bij wie nog nooit is ingebroken of brand hebben gehad, ook geen inboedelverzekering af?
Als niemand op de wereld kanker zou hebben, zou het concept kanker niet bekend zijn en zou er geen onderzoek naar gedaan worden. Het doen van onderzoek naar ziekten en geneesmiddelen is dus altijd een subjectief iets, evenals het bijbehorende proefdiergebruik.
Inmiddels weten we dat kanker een reëel gezondheidsrisico is dat in potentie iedereen bedreigt. Uiteraard doen we er daarom onderzoek naar, en niet naar de ziekte pfxrkjgrfsw, want daar heeft nog nooit iemand van gehoord. Ik zeg ook nergens dat het onderzoek op zich nutteloos is, alleen dat we bepaalde grenzen zouden moeten stellen aan wat we dieren aandoen.

Er zal een tijdperk aanbreken waarin men op dezelfde manier terugkijkt naar de experimenten op proefdieren van nu, als wij nu naar de experimenten van zo'n figuur als Joseph Mengele.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 15

Re: Dierproeven & alternatieven

Ik heb een lijst nodig van dierproefvrije producten en wat hun marktaandeel is. Alleen ik kan die nergens vinden. Weten jullie waar ik die eventueel zou kunnen vindne?
Deze vraag was een klasgenoot van mij. Ik zoek ook naar hetzelfde.
Stuur een mailtje naar Proefdiervrij (adres lijkt me makkelijk te vinden), zij houden dat bij. (Althans de producenten en producten, marktaandeel weet ik niet zeker.)
Heb ik ook gedaan. Ze mailen alleen nog niet terug. Weet iemand anders nog heo ik dit kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Dierproeven & alternatieven

Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Dierproeven & alternatieven

Mijn mening is dat als mensen iets nodig hebben, dieren daar niet van de dupe mogen zijn. Hetzelfde met cosmetica. als mensen willen weten wat er gebeurt als je de nieuwe oogschaduw opdoet, gebruiken ze dieren om te kijken of het oog ook gaat ontsteken enz. Als mensen oogschaduw willen dragen, laat ze het zelf dan maar testen.

en de dingen die zemet de dieren doen zijn niet echt iets wat je vlak na, of tijdens het eten wilt horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Dierproeven & alternatieven

Niet elke dierproef is schadelijk voor de dieren (antigen ontwikkeling voor een ELISA bijvoorbeeld)

Daar komt bij dat er een zekere noodzaak moet bestaan om dierproeven uit te voeren. Als mensen een overtrokken reactie leveren op onderzoekscentra zoals in Rijswijk dan heeft men absoluut geen kaas gegeten van het onderwerp. De enige personen die alternatieven voor dierproeven verzinnen zijn die mensen die zich in hun werk dierproeven uitvoeren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Dierproeven & alternatieven

Hey Rogier (en anderen): er wordt op veel meer plaatsen met proefdieren gewerkt dan alleen in Rijswijk hoor. Ben je eigenlijk wel eens in zo'n centrum geweest en heb je met je eigen ogen gezien hoe er gewerkt wordt met die dieren? Soms heb ik het idee dat mensen wat dat betreft anderen klakkeloos napraten... En als ik het mis heb, laat het me dan weten...

Berichten: 31

Re: Dierproeven & alternatieven

Cassanne schreef:Wij hebben als maatschappij (via de regering, democratie en zo) besloten dat we die resultaten belangrijker vinden dan het meeste dierenleed.

Het is vrij standaard, maar ik moet het toch even zeggen: zou jij je medicijnen opgeven? Als jouw kind aan aids zou lijden, zou je dan een paar apen offeren in de hoop hem/haar beter te maken?

Want dat is de gedachte er achter, zeker als het om die primaten gaat (gebruik van deze apen is trouwens een expliciete uitzondering, vanwege de ernst van ziektes waarom het gaat en de onmogelijkheid om het op 'lagere' diersoorten te testen). Dat gebeurt echt niet voor het plezier van een sadistische professor.

Nou kun je je afvragen of we de gezondheid van mensen wel echt zo belangrijk moeten vinden. Een boeiende vraag, maar ik kan je zeggen, om daar iets aan te veranderen heb je een complete maatschappelijke omslag nodig.

(Ik wil voor de duidelijkheid even hierbij zeggen dat ik zeker geen onvoorwaardellijke voorstander van dierproeven ben.  Echter ik ken het systeem enigzins van binnenuit. Het is niet altijd mooi, maar sadistisch of barbaars zijn die onderzoekers absoluut niet. En de controle op de drie V's wordt overal serieus genomen.)
hier ben ik het helemaal mee eens :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Dierproeven & alternatieven

Hey Rogier (en anderen): er wordt op veel meer plaatsen met proefdieren gewerkt dan alleen in Rijswijk hoor. Ben je eigenlijk wel eens in zo'n centrum geweest en heb je met je eigen ogen gezien hoe er gewerkt wordt met die dieren? Soms heb ik het idee dat mensen wat dat betreft anderen klakkeloos napraten... En als ik het mis heb, laat het me dan weten...


Ja je hebt het (in mijn geval) mis. Ik heb gezien hoe er pluggen in de koppen van ratten zitten etc. Niet echt iets wat kan worden betiteld als 'goed'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Dierproeven & alternatieven

Ik ben het met Wouter_Masselink eens.

Er zijn misschien wel proeven die belangrijk zijn, maar het is niet waar dat we ons soms aanstellen als het gaat om het hoeveelheid leed.

Er worden soms echt verschrikkelijke dingen gedaan met die dieren, en dan vooral met ratten...

Berichten: 20

Re: Dierproeven & alternatieven

Hallo,

ik heb afgelopen periode een hoorcollege gehad over dierproeven.

Het eerste wat ik erop wil zeggen:

+ een parkietje dat in een normaal vogelkooitje zit waarvan je zijn stem opneemt is ook al een dierproef.

+ een fransebuldog, een doorgefokt beest(binnen eigen familie), ongerief erger dan bij gemiddelde dierproef. (korte pootjes etc niet meer normaal)

De rest:

= koeien en melk productie is niet normaal

= kippen en eieren productie is niet normaal

= Elke medische handeling is afhankelijk geweest van proefdieren. Zonder proefdieren zou de technologie nooit zo ver zijn gekomen.

= dieren worden gebruikt als voedsel en als huisdieren, maar heel klein gedeelte voor dierproeven.

Verschil proefdieren en consuptie dieren is dat bij consuptie dieren ze 'gewoon' worden afgemaakt, en bij proefdieren wordt het dood gaan nog bestudeerd.

= een werkplan mag pas na door een commisie gekeurd te worden worden uitgevoerd.

= een proefdier mag alleen gebruikt worden voor

Voor één van de gespecificeerde doelen

Toxicologisch/farmacologisch onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek

Controleren van geproduceerde sera, vaccins etc

Diagnostiek

Onderwijs

De belangrijkste punten:

 Vervanging

 Vermindering

 Verfijning

=

Berichten: 4

Re: Dierproeven & alternatieven

En dat is nou zo zielig ze worden niet uit hun leiden verlost maar ze worden gebustudeert teweijl zxe dood gaan en dus pijn leiden...en als nog sommige proeven zijn wel belagnrijk maar dan hoef je er niet dieren voor gaan te doden...

Berichten: 20

Re: Dierproeven & alternatieven

En dat is nou zo zielig ze worden niet uit hun leiden verlost maar ze worden gebustudeert teweijl zxe dood gaan en dus pijn leiden...en als nog sommige proeven zijn wel belagnrijk maar dan hoef je er niet dieren voor gaan te doden...


Als dieren voor consuptie dood worden gemaakt... dan Leiden ze OOK!!!

Als je huisdier een spuitje krijgt,... dan leidt hij/zij OOK!!!

Iedereen zal leiden als hij dood gaat... ook jij en ik

Reageer