Wieken van windmolen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Wieken van windmolen

hallo,

ik zal me even voorstellen ik ben guido cuenen en doe een opleiding op niveau 4 dit houd in dat ik verschillende projectenmoet ontwerpen en uitwerken.

ik ben nu bij een project windmolen aangeland maar had verschillende ideen over de wieken de windmolen moet een best hoge snelheid kunnen behalen zodat waarschijnlijk een fietsdynamo mee draait het geheel word niet groter als 50cm de bedoeling is dat hier 6 led lampjes op gaan draaien waarvan 1 van 3 alleen als 1 wiek in de hoogste stand is, zijn er theorieen of mensen die hier ervaring mee hebben. mijn vraag kort samengevat is hoeveel wieken heb ik nodig om een hoge snelheid te halen en welke vorm en breedte hebben de wieken nodig als ze 10cm worden

mvg guido

Berichten: 1.007

Re: Wieken van windmolen

Ik heb niet echt verstand van deze materie, maar ik heb op het VWO het 1 en ander gedaan met windturbines. Ik heb toen ook zelf wieken gemaakt uit MDF. Fantastisch materiaal om zelf te bewerken. Ik zaagde het eerst grof tot de gewenste maten en de rest deed ik met een schuurplankje (dwz grof schuurpapier van een schuurmachine rond een plankje geslagen). Werkt perfect. De doorsnede van mijn blad:

Afbeelding

Bedenk dat er in je wiek een zogenaamde spoed moet zitten, dat wil zeggen: een hoekverdraaiing over de lengte-as. Dat kun je in het volgende plaatje goed zien. Je ziet bovendien ook dat het blad smaller wordt richting de punt.

Afbeelding

Dit zijn uiteraard niet de enige eisen. Als je gaat testen zul je wel merken dat het erg belangrijk is dat je de hoek van het blad goed krijgt. Daarmee bedoel ik dus dit. Ik had bijvoorbeeld zelf de hoek te klein gemaakt en daardoor gaat dat ding onbelast als een jekko, omdat de bladen weinig luchtweerstand hebben. Je krijgt er echter haast geen vermogen uit omdat de lift bijna loodrecht op de draairichting staat en dat helpt natuurlijk niet. Ik kan je helaas niet helpen aan afmetingen. Ik zal je alvast vertellen dat het kansloos is om dit zelf uit te rekenen. Je moet echt ergens richtlijnen vandaan halen. Het aantal bladen is ook redelijk belangrijk. Als je een erg snellopende molen hebt, dan moet je niet teveel bladen gebruiken, aangezien een blad de lucht "verstoort". Bij een snellopende rotor komt er dan snel een blad achteraan en heeft dan last van deze turbulentie en kan daardoor niet het optimale vermogen genereren. Daarom zie je bij een snellopende rotor vaak twee bladen en bij langzamer lopende rotoren 3.

Reageer