Ronde lichtstraal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Ronde lichtstraal

Zowel een bundel fotonen als een bundel elektronen tonen zich soms als een golfverschijnsel en soms als kogeltjes.

In een magneetveld kan een bundel elektronen in een cirkelbaan rondlopen.

Zou een lichtstraal ook in een cirkel kunnen rondlopen?

Probleem is natuurlijk, dat licht noch elektrisch noch magnetisch kan worden afgebogen; echter wel gravitationeel.

Zouden lichtstralen wellicht een zwart gat kunnen omcirkelen?

(Dat kun je natuurlijk niet zien, want licht kun je slechts waarnemen als het je ogen treft.)

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Ronde lichtstraal

Fotonen kunnen toch gewoon in een glasvezelkabel een cirkelbaan volgen? Heb je een bepaalde bedoeling met die cirkelbaan?

Berichten: 200

Re: Ronde lichtstraal

Even alleen beperkend tot Algemene Relativiteit:

Nee fotonen kunnen geen stabiele banen rond zwarte gaten hebben. Deeltjes met massa wel. Ik heb het nu alleen over een Schwardschild zwart gat (ongeladen, niet-roterend). Over de andere zwarten gaten weet ik te weinig.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ronde lichtstraal

Nee fotonen kunnen geen stabiele banen rond zwarte gaten hebben. Deeltjes met massa wel. Ik heb het nu alleen over een Schwardschild zwart gat (ongeladen, niet-roterend). Over de andere zwarten gaten weet ik te weinig.
De fotonsfeer is een oppervlak waarop fotonen gesloten banen rond een zwart gat kunnen maken. Je kan makkelijk googlen dat dit voor een stilstaan zwart gat een sfeer op r=3m is. Voor een roterend zwart gat zijn er 2 zo'n oppervlakken: 1 voor meedraaiende beweging, 1 voor tegendraaiende beweging. Deze banen zijn inderdaad instabiel. Het kan theoretisch dus wel, als de baanparameters volledig finegetuned zijn, wat in de praktijk niet zal/kan gebeuren.

Natuurlijk kan ik me eerder vinden in wat ajw schrijft: het elektromagnetisch veld wordt gewoon beïnvloed door de ladingen in materialen, waardoor golfgeleiders voor circulerende banen kunnen zorgen. Onvermijdelijk zal er wel iets weglekken, maar dat zal zeker minder zijn dan rond een zwart gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ronde lichtstraal

Heb je een bepaalde bedoeling met die cirkelbaan?
Nee. Het gaat me alleen om het corpusculaire gedrag van licht en dat te vergelijken met elektronen.
Fotonen kunnen toch gewoon in een glasvezelkabel een cirkelbaan volgen?
Eigenlijk zou de baan dan een bijna regelmatige veelhoek zijn en de lichtbron zou in de weg zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ronde lichtstraal

Eigenlijk zou de baan dan een bijna regelmatige veelhoek zijn en de lichtbron zou in de weg zitten.
Beide uitspraken zijn niet noodzakelijk correct. Een foton kan in een materiaal een continuë afbuiging ervaren. Propagatie van licht in materialen gebeurt niet via discrete absorptie-emissie, maar via interactie een continuë golf van ladingen.

Ook hoeft de lichtbron niet per se in de weg zitten. Bijvoorbeeld een golfgeleider kan worden aangeslagen door een golfgeleider in de buurt.

Maar goed, als deze structuur je niet interesseert is dat je goed recht.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ronde lichtstraal

Elke zinnige opmerking acht ik interessant.

Reageer