Waarom worden alle rode katers zo groot en dik?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Waarom worden alle rode katers zo groot en dik?

Wij hebben een rode kater die gecastreerd is en die is nogal groot en vrij dik, hij weegt zo'n 6 1/2 kg. We hebben hiervoor ook een rode kater gehad die ook gecastreerd was en die was ook zo fors en ze zijn geen familie van elkaar. We hebben ook een zwarte kater die ook gecastreerd is en die is bij lange na niet zo fors gebouwd als onze rooie. Ook bij andere mensen die ik ken die een rooie kater hebben valt het mij op dat die ook fors gebouwd is. Mijn vraag is hoe kan dat? Waar heeft dat mee te maken? Het is niet zo dat onze rooie meer eet of ander eten krijgt dan onze zwarte, maar toch is onze rooie fors gebouwd. Heeft dat met de genen te maken, ik bedoel hebben alle rode katten een gen voor dik worden of fors worden? Want ik ken iemand die een rode poes heeft, die is niet gesteriliseerd, maar zelfs dat dier is vrij fors van bouw, ondanks dat het een poes is (een rode poes komt dan welliswaar niet vaak voor, maar toch).

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Waarom worden alle rode katers zo groot en dik?

Redenen tot zwaarlijvigheid zijn o.a. het eetpatroon wat in deze situatie uitgesloten kan worden. Ook zijn de leefsituatie en gewoonten een bepaalde factor. Bijvoorbeeld luiheid, waardoor nauwelijks voeding omgezet wordt voor energie. Hierdoor wordt overtollig voedsel opgeslagen. Een ander punt is dat het genetisch vastgelegd is. Het is denkbaar dat een verschil in metabolismen resulteerd in zwaarlijvigheid.

Neem maar als voorbeeld de mens. Daar heb je ook alle maten en vormen van.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Waarom worden alle rode katers zo groot en dik?

Ik heb ook een rode gecastreerde kater en die is niet dik (hij is 8 of 9 jaar oud). Hij heeft ook niet zo'n dik hoofd. Zijn moeder is ook rood (heel zeldzaam) en ook niet dik. Zijn vader was vermoedelijk een witte.

Dus, in ieder geval niet alle rode katten zijn of worden dik.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer