tentamenvraag straling(senergie)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

tentamenvraag straling(senergie)

De huid van Enita gaat verschijnselen van zonnebrand vertonen als er teveel ultraviolette straling op valt. De fotonen in deze straling hebben een gemiddelde golflengte van 6,6*10^-19. Op één dag mag 1,0 cm2 van haar huid hoogstens 1,710‑3 J van deze stralingsenergie ontvangen.

A. Bereken het maximale aantal van deze fotonen dat binnen een dag op 1,0 cm2 van Enita's huid mag vallen.

Op een zeker moment als Enita op het strand ligt, ontvangt een bepaald deel van haar huid met een oppervlakte van 30 cm2 een vermogen van 0,75 W aan zonne-energie. Slechts 0,0020% van deze energie kan zonnebrand veroorzaken.

B. Bereken hoe lang Enita onder deze omstandigheden in de zon kan blijven liggen voordat dit gedeelte van haar huid verschijnselen van zonnebrand begint te vertonen.

Ik had werkelijk geen idee op mijn tentamen, iemand die mij deze vraag kan uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: tentamenvraag straling(senergie)

voor a):

Je hebt de golflengte per foton, dit reken je om naar energie per foton:
\(E=h\nu=\frac{hc}{\lambda}\)
. Dan heb je dus een totale maximale energie, en een energie per foton. Hoeveel fotonen zijn er dus maximaal toegestaan?

voor b)

gegeven is de hoeveelheid stralingsenergie dat per dag per vierkante centimeter op de huid mag vallen. Nu reken je om hoeveel dat is voor 30 vierkante centimeter. Verder weet je
\(P=\frac{E}{t}\)
, waarmee je de gevraagde tijdsduur kunt vinden. Houd wel nog rekening met het 'rendement' van 0.002%

Het enige wat me een beetje verwart is dat 'per dag', terwijl vervolgens naar een tijdsduur (ongetwijfeld minder dan een dag) wordt gevraagd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 11

Re: tentamenvraag straling(senergie)

Ja dat verwarde mij ook, maar het probleem is die berekening stond wel in binas maar die hebben wij helemaal niet gehad in de les. dus ik kon ze niet gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: tentamenvraag straling(senergie)

Het enige wat me een beetje verwart is dat 'per dag', terwijl vervolgens naar een tijdsduur (ongetwijfeld minder dan een dag) wordt gevraagd.
Ja dat verwarde mij ook
vergelijk het met deze vraag: per dag moet je 1000 caloriën kwijtraken door te gaan sporten. Hoelang moet je elke dag gaan fietsen als dat 200 cal per uur kost?

Niks aan de hand dus . Het maakt niks uit of die maximale hoeveelheid energie binnenvalt in 2 seconden of in 2 uur, als er binnen een periode van 24 uur maar niet méér dan het maximum binnenkomt. Je wordt hier alleen gevraagd hoelang Enita per dag in die zonneschijnsterkte van 0,75 W/30 cm² mag liggen.

Achterliggende gedachte (die je overigens niet nodig hebt bij deze vraag als je hem leest zoals hij er staat) is dat de huid een zekere reparatiecapaciteit heeft. Zolang je die niet overschrijdt is er qua verbranding niks aan de hand.
het probleem is die berekening stond wel in binas maar die hebben wij helemaal niet gehad in de les. dus ik kon ze niet gebruiken.
Zolang je weet wat de betekenis van de grootheden is kun je formules invullen. Daarvoor zijn ze bedoeld. En als je het ehlemaal niet meer weet is dat sowieso de aangewezen weg. Niet geschoten, altijd mis.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer