Generatietijd berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Generatietijd berekenen

Is er hier toevalig iemand die met de gegevens die ik onderaan bijvermeld de generatietijd van mijn micro-organismetjes kan bereken?

Wij hebben namelijk geen uitleg gekregen, maar ik had wel iets opgevangen dat je uit de grafiek, of uit de gegevens onderaan, twee punten moest nemen waarvan de een ong het dubbele is van de andere en daar dan iets mee doen.

Probleem is dat ik niet weet wat, en ik moet deze taak straks binnenleveren.

Dus het zou een grote hulp zijn moest iemand me hier kunnen helpen.

Alvast bedankt :shock:

Incubatietijd (minuten)

0

27

35

29

24

20

Optische densiteit bij 550 nm

0,124

0,175

0,313

0,451

0,570

0,668

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Generatietijd berekenen

Ik begrijp je incubatietijden niet. Bedoel je hiermee dat je ongeveer elke 30 minuten een monster hebt genomen of is er geen verband tussen je vermelde incubatietijd en de OD?

Maar goed, een poging tot een uitleg:

Je kunt het beste een grafiek maken op enkellogaritmisch papier, waarbij je de OD-waarden op de logaritmische as zet (de y-as, als het goed is). Je moet dan ongeveer een rechte lijn krijgen (ik heb al gezien dat dit niet erg goed zal lukken, maar de R2-waarde is wel vrij hoog dus het kan wel). Vervolgens neem je twee handige punten op de lijn (liefst niet te dicht bijelkaar) waarbij de ene OD-waarde het dubbele is van de andere. Op de x-as lees je dan de tijd tussen deze twee punten af en dat is je verdubbelings-, ofwel generatietijd.

Mocht je er echt niet uitkomen of je antwoord willen controleren, gebruik dan deze functie: y = 1,2913e0,0129x (bepaald m.b.v. Excel, ervan uitgaande dat de vermelde tijden steeds opgeteld moeten worden). Een beetje meer rekenwerk, maar je moet er wat voor over hebben.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Generatietijd berekenen

idd, via exell een grafiekje maken, de trendlijn hieruit afleiden en je hebt je antwoord.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer