Magnetisme in verkeer

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Magnetisme in verkeer

Wij doen op school een onderzoek naar duurzaamheid in de toekomst. Wij hadden het idee om auto's op magnetisme te laten rijden, aangezien dit een onuitputtelijk bron van energie is. Wij dachten daarbij misschien jullie hulp te kunnen gebruiken. iemand van jullie enig idee hoe wij dit zouden kunnen aanpakken, of het sowieso wel mogelijk is, en of er al gebruik van wordt gemaakt? (van die trein weten we het al :shock: )
"Imagination is more important than knowledge."  :-$

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Magnetisme in verkeer

een on uitputtelijke bron van energie. Dus oneindigveel energie. Strook dit niet met enstein, of met iets anders???

Re: Magnetisme in verkeer

magnetisme is geen onuitputtelijke bron van energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Magnetisme in verkeer

magnetisme is geen onuitputtelijke bron van energie.


...er is juist een hoop energie voor nodig. Je kan met supergeleiding wel wat doen, maar dat kost ook weer zo'n berg energie....

Re: Magnetisme in verkeer

Oke het is dus geen onuitputtelijke bron van energie (foutje van lerares!), maar is het dan nog wel mogelijk om misschien een magnetisch veld te creeeren rond het wegdek en zorgen dat de auto's daar op reageren?

Berichten: 88

Re: Magnetisme in verkeer

Foutje van de lerares? FoutJE van de lerares? In een hoekje en schamen!

Magnetische krachten kunnen redelijk sterk zijn, daar zou je een auto mee moeten kunnen aandrijven. Het zal wel aanzienlijke hoeveelheden stroom kosten.

Re: Magnetisme in verkeer

Is het schadelijker voor het milieu om een magnetisch wegdek te realiseren dan dat er gereden wordt met reguliere brandstoffen. Heeft verder iemand een idee hoeveel energie een magnetisch wegdek verbruikt?

Oh ja en de lerares schaamt zich al diep

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Magnetisme in verkeer

Misschien dat ze een permanent magneetje op haar bureau had en het op die manier bekeek.. maar verdiep je voor de gelegenheid eens in de werking van een trein die zich 'op magnetisme' voortbeweegt. Misschien dat www.wikipedia.nl er een stukje over heeft.

Als je op een 100% 'schone' manier stroom kunt opwekken, is er niets aan de hand.. maar ik ben bang dat dat onhaalbaar is (hoewel je met kernfusie een eind in de richting komt).

Een schatting van het verbruik van een "magnetisch wegdek" is niet te doen. Daar komt bij dat een permanent magnetisch wegdek volgens mij nog niets uitmaakt.. met alleen een megnetisch wegdek kun je niets.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Magnetisme in verkeer

wat jij bedoeld is wel degelijk mogelijk, als ik mij niet vergis "rijd" er in japan ergens een monorail, op 'magnetisme'

het principe bestond erin, een redelijk brede rail, waarin een magnetisch veld word opgewekt, met een bepaalde golf, en de onderkant van de 'trein' een sterke magneet was, (ben niet zeker of dit permanent of een eletromagneet was) door die twee golven perfect op elkaar af te stemmen, stuwt de sinus van de rail de trein naar voor, en gedeeltelijk naar boven, de trein 'zweeft' boven de rail, hoeveelenergie het verbruikte weet ik niet, zal wel aanzienlijk zijn denk ik, maar het kwam erop neer de golven van trein en rail op elkaar af te stemmen, zodanig dat er een wisselend veld onder de trein ontsond,... iedereen kan zich wel inbeelden hoe die voortstuwing dan gebeurt, iedereen heeft wel eens met magneetjes zitte spelen :shock:

Greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Magnetisme in verkeer

Magnetisch wegdek kan nooit, dan zouden me met metaal of pasjes ( bv pin of creditcard ) niet meer over straat kunnen...

En wie weet heeft het ook wel gevolgen voor bepaalde apparaten...

En als er een idee was wat in het verkeer bijna zonder energie te verbruiken zou werken zouden de grote olie maatschappijen dat gelijk tegenhouden anders kunnen ze hun koffers pakken.

Kijk maar naar autos op waterstof...
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Magnetisme in verkeer

oli schreef:wat jij bedoeld is wel degelijk mogelijk, als ik mij niet vergis "rijd" er in japan ergens een monorail, op 'magnetisme'

Greetz
Je hebt gelijk: dit bestaat (niet alleen in Japan trouwens, volgens mij test Duitsland ermee en Australie heeft ze al een tijdje 'rijden').

Maar hoe je van de monotail naar dit toe gaat..?
Wij hadden het idee om auto's op magnetisme te laten rijden
Denk om je pacemaker..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Magnetisme in verkeer

vindt een perpetuum mobile uit,

dan word je er geluik rijk mee.

maar ik denk ook dat een auto op waterstof het beste is voor je project.

dat kernfusie idee lijkt me niet echt handig voor in een auto.

en kost nog steeds een hoop energie,maar je haalt er allicht meer energie uit dan dat je erin stopt(de grondstof niet meegerekent)

auto om zonne energie is ook een goede,

of lees gewoon

http://www.uppergroundkruwmodderzwendel.tk

daar lichten we je wel op/in

Re: Magnetisme in verkeer

Bij de Maglev wordt geen magnetisch veld opgewekt in de rails, maar in de trein die op een metalen rails rijdt. Zo zou je auto's toch ook in een dergelijke baan kunnen laten rijden? dit is veilig voor de pacemaker-gebruikers en pinpasjes en dergelijke? ik ga er vanuit dat computers kunnen regelen dat de magneet in de auto op het juiste moment geactiveerd wordt.

Berichten: 11

Re: Magnetisme in verkeer

even nog een reactie over dat magnetisme een onuitputtelijk bron voor energie is...:

bij de trein wordt gebruik gemaakt van elektrische energie om magnetische energie te krijgen.. dus dat kost sowieso al energie..

dan heb je nog de wet van behoud van energie, dat betekent dat volgens die wet energie niet kan ontstaan.. dus ooit zal dat magnetische energie opgaan..

Re: Magnetisme in verkeer

"Imagination is more important than knowledge." :-$
[/quote]

So true

Reageer