Referenties

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Referenties

Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen, ik hoop dat het hier moet, indien niet, mijn excuses.

Ik ben bezig een werkje aan het maken van vijf artikel. Dus in dit werkje moet ik soms een referentie geven.

Nu is mijn vraag: als je een hele blok uit een artikel haalt, dus neem een zin of 5. Moet je dan je referentie nummer na of voor de punt zetten?

dus moet je dit doen:

zin, zin, zin, zin, zin [1].

of

zin, zin, zin, zin, zin. [1]

Ik weet dat als maar 1 zin uit je artikel haalt dat het voor de punt komt, maar het lijkt mij logisch dat het bij een blok na de punt komt, ik vind hier niets over op het internet.

Kan iemand mij helpen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Referenties

Nu is mijn vraag: als je een hele blok uit een artikel haalt, dus neem een zin of 5. Moet je dan je referentie nummer na of voor de punt zetten?


Ik heb altijd geleerd dat waar men de referentie plaatst afhangt van waar deze op terugslaat. Dus: slaat de referentie op één zin, dan komt het voor de punt. In het geval de referentie slaat op een aantal zinnen, dan komt het na de punt. Zorg er in dat geval wel voor dat de zinnen tezamen een aparte alinea vormen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 954

Re: Referenties

Bedoel je dat je een stuk letterlijk citeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Referenties

Nee, niet letterlijk citeren, gewoon een stukje tekst schrijven, dat een soort samenvatting is uit een artikel.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik dacht hetzelfde als rhianon.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Referenties

Nee, niet letterlijk citeren, gewoon een stukje tekst schrijven, dat een soort samenvatting is uit een artikel.


@ Ferry: Wat gangbaar is in een tekst, neem ik aan, niet letterlijk citeren maar parafraseren, waarna wordt vermeld in welk boek, artikel enz. dit vermeld staat.

Bijvoorbeeld: "zoals Pietje Puk meldt: 'blablabla.......'"1). Waarna de referentie meldt uit welk artikel van Pietje Puk dit afkomstig is.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 954

Re: Referenties

Oh, in dat geval doe je iets als "Bepaalde auteurs vinden dit en dit (Auteur 1, 1980; Auteur 2 & Auteur 3, 1999)."

Overigens is het juist niet ongebruikelijk iets letterlijk te citeren alleen zijn daar strikte regels voor (zoals het gebruik van aanhalingstekens en het aangeven van de pagina's).

Reageer