Slapende vogels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Slapende vogels

Waarom vallen slapende vogels niet van hun tak?

Ik heb heel het internet uitgepluist, maar kan het niet vinden.

Het heeft iets te maken dat waarschijnlijk de spieren in de poten 'op slot' gaan.

Heeft iemand hier een duidelijke beschrijving van?

Alvast dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Slapende vogels

Als (zang)vogels gaan "zitten" dan gaan de klauwen automatisch dicht. Vogels slapen zittend. Het zitten (pootje gebogen) kost de vogel geen inspanning. Pas als hij los wil laten, zijn pootje dus strekt, moet hij kracht gebruiken. De pees in het pootje van een vogel loopt vanaf de dijbeen spier over de "knie" (achterkant van het pootje) naar de onderkant van de tenen toe. Als een vogel gaat zitten wordt de pees die over de knie loopt vanzelf aangespannen omdat de knie gebogen wordt. Zo trekt de pees de klauwen dicht. Als een vogel zich opricht (spier aanspannen) dan wordt de knie recht en ontspant de pees zich waardoor de klauwtjes openen.

Een plaatje dat dat laat zien vind je hier: http://confetti.orf.at/?tivi=forscherexpre...405&print=1 (eventjes wat omlaag scrollen).

Edit V: de link doet het niet meer, nieuwe link met plaatje van pootje (ik zie nu trouwens ook dat de knie ergens anders zit dan ik dacht, maar voor het mechanisme maakt dat niet uit).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 2

Re: Slapende vogels

dank je wel voor je snelle antwoord, het is me helemaal duidelijk!

Reageer