Eén Europese taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: E

Ik moet er niet aan denken!!! Dat kan hooguit één de miljoen mensen aanleren. Volkomen onhaalbaar, wat je voorstelt.
Dat zei men ook van nagenoeg alles dat men tegenwoordig op de basisschool leert. Eens dacht men ook dat schrijven slechts door een kleine minderheid geleerd kon worden. Natuurlijk, als men dit gelooft dan wordt het een zelf-vervullende voorspelling.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die, zonder al te veel moeite, meerdere talen geleerd hebben.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: E

Wijs mij maar iemand aan die vloeiend in engels chinees en swahili is, of engels chinees en russisch. Engels japans en arabisch.

En daar niet voor betaald word.

Wijs mij ook maar iemand aan die kan lezen en spreken in meer dan 5 talen, ik wacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Zolang we geen Europese president gaan verkiezen vind ik alles nog wel goed.
In feite is die er al: de voorzitter van de Europese ministerraad.
Iedereen kan toch al engels?
Dat is een illusie!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: E

Ik weet toevallig een interesant project in dit verband: LEX Language Project.

Ze hebben ook een blog.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: E

qrnlk schreef:Dat zei men ook van nagenoeg alles dat men tegenwoordig op de basisschool leert. Eens dacht men ook dat schrijven slechts door een kleine minderheid geleerd kon worden. Natuurlijk, als men dit gelooft dan wordt het een zelf-vervullende voorspelling.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die, zonder al te veel moeite, meerdere talen geleerd hebben.
Volgens mij is het intellectueel niveau niet het probleem, maar gewoon tijd. Je kan nooit al die talen perfect beheersen zonder alle andere zaken (zoals wetenschap) te negeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Ik weet toevallig een interessant project in dit verband
Kwestie van smaak; niet de mijne.

Als iedereen naast zijn moedertaal Esperanto leert, kan IEDEREEN met elkaar van gedachte wisselen. Twee talen is dan genoeg.

Dat leidt wel tot werkeloosheid onder veel vreemde talenleraren. Maar zij kunnen zeer eenvoudig omscholen tot leraar Esperanto.

Bovendien: niemand zal je beletten meer vreemde talen te leren als je dat graag wilt.
Volgens mij is het intellectueel niveau niet het probleem, maar gewoon tijd. Je kan nooit al die talen perfect beheersen zonder alle andere zaken te negeren.
Mee eens. Met Esperanto bespaar je gigantisch veel tijd. Wat heeft het me een tijd en moeite gekost om alleen al al die (vooral onregelmatige) werkwoordsvormen in het Frans onder de knie te krijgen. Na acht jaren les te hebben gehad, voel ik me nog een groentje!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: E

Ik zie twee primaire problemen:

(1) Er is een algemene overtuiging dat talen moeilijk zijn om te leren. Dit is fundamenteel onzin: We hebben allemaal onze moedertaal zonder formeel onderwijs opgepikt, dus zo moeilijk kan het niet zijn.

(2) De manier waarop taalonderwijs tegenwoordig gegeven wordt in het openbaar onderwijs is vreselijk inefficient en primitief. We weten tegenwoordig beter, maar het ontbreekt ons aan de motivatie om daadwerkelijk deze bewezen methoden toe te passen.

Ervaringen met andere methoden laat echter zien dat taal niet inherent moeilijk is: Mensen zijn biologisch voorbereid om talen te leren en als het onderwijs parallel aan deze aangeboren processen loopt gaat het vrijwel vanzelf. De huidige methoden maar hier geheel geen gebruik van. Het begint veel te laat, het wil alles tegelijk leren, het bevat allemaal theorie nog voor dat men het praktisch meester is.

Voor de duidelijkheid: We zijn biologisch voorbereid om een taal te verstaan en het te spreken. Lezen en schrijven is echter een vorm van technologie waar we (nog niet) biologisch op zijn voorbereid. Hoewel iedereen (muv bv geestelijke gehandicapten) dus 7 of meer talen kan leren spreken, zou het mij niet verbazen als de meeste mensen moeite zullen hebben met leren lezen en vooral met leren schijven in deze talen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Er is een algemene overtuiging dat talen moeilijk zijn om te leren. Dit is fundamenteel onzin: We hebben allemaal onze moedertaal zonder formeel onderwijs opgepikt, dus zo moeilijk kan het niet zijn.
Nooit gehoord maar oké, dat zegt nog niet zoveel.
Ervaringen met andere methoden laat echter zien dat taal niet inherent moeilijk is: Mensen zijn biologisch voorbereid om talen te leren en als het onderwijs parallel aan deze aangeboren processen loopt gaat het vrijwel vanzelf. De huidige methoden maar hier geheel geen gebruik van.
Verander onderwijs maar even! :D
Hoewel iedereen dus 7 of meer talen kan leren spreken, zou het mij niet verbazen als de meeste mensen moeite zullen hebben met leren lezen en vooral met leren schijven in deze talen.
Vanzelf: luisteren en spreken zijn 100% natuurlijk; lezen en schrijven zijn kunstmatig en cultuurgebonden.

Met zeven talen kom je er niet in Europa. Er geldt: meer talen dan landen! Toch maar Esperanto !!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: E

Ik denk niet dat veel mensen ooit Esperanto zullen leren. Voor >99,999% van de mensen klinkt het als of je voorstelt dat we allemaal klingon (tlhIngan Hol) moeten leren.

Welk voordeel Esperanto ook in theorie mag hebben, het geldt voor elke taal die de meerderheid uiteindelijk leert spreken. Maar ik denk dat we nooit op een enkele taal uit zullen komen, ik verwacht eerder dat een handtje vol overblijft: mandarijn, engels, arabisch, japans en hindi.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Voor >99,999% van de mensen klinkt het als of je voorstelt dat we allemaal Welk voordeel Esperanto ook in theorie mag hebben ...
De praktijk heeft de functionaliteit van Esperanto al pakweg een eeuw aangetoond. De doorbraak blijft slechts achterwege door nationalistische gevoelens voor de eigen taal (Hitler zag het Duits b.v. als wereldtaal die hij wel even zou invoeren) en doordat er geen economische macht achter staat. Waarom heeft het Engels heden ten dage zo'n succes? Door de USA.

Berichten: 954

Re: E

Ik begrijp echt niet hoe een topic waarin wordt voorgesteld 1 Europese taal in te voeren een wending kan nemen waarbij wordt beargumenteerd dat het schoolsysteem moet worden aangepast zodat mensen zoveel mogelijk talen kunnen leren. Wie legt me dit even uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Ik verwacht eerder dat een handje vol overblijft: mandarijn, engels, arabisch, japans en hindi.
Als Esperanto wordt ingevoerd, kan elke 'kleine' taal blijven bestaan, bv. Fries, Letzenburgs en Baskisch, zelfs Nederlands. Ieder mag zijn cultuurgebonden taal blijven spreken. Dat is ware democratie.
Ik begrijp echt niet hoe een topic waarin wordt voorgesteld 1 Europese taal in te voeren een wending kan nemen waarbij wordt beargumenteerd dat het schoolsysteem moet worden aangepast zodat mensen zoveel mogelijk talen kunnen leren. Wie legt me dit even uit?
Ik ben het met je eens. We onderzoeken de pro's en de contra's.

Berichten: 954

Re: E

Als Esperanto wordt ingevoerd, kan elke 'kleine' taal blijven bestaan, bv. Fries, Letzenburgs en Baskisch, zelfs Nederlands. Ieder mag zijn cultuurgebonden taal blijven spreken. Dat is ware democratie.


Je bedoelt: iedere mag zijn eigen taal blijven spreken maar moet ook Esperanto leren? Dat klinkt niet zo heel erg democratisch. En, eerlijk gezegd: zou je dat langs democratische weg willen invoeren, geef ik het geen enkele kant. Mijn inschatting is dat het enkel en alleen van bovenaf opgelegd kan worden als je zoiets voor elkaar zou willen krijgen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: E

Esperanto is net zo min politiek neutraal als elke andere taal.

En als we het democratisch gaan doen dan gok ik op mandarijn (iets meer dan 1 miljard sprekers) of hindi (ook zo ongeveer 1 miljard) en dan heb je al 40% van de wereldbevolking.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Je bedoelt: iedere mag zijn eigen taal blijven spreken maar moet ook Esperanto leren?
Dat bedoel ik.
Dat klinkt niet zo heel erg democratisch. En, eerlijk gezegd: zou je dat langs democratische weg willen invoeren, geef ik het geen enkele kans. Mijn inschatting is dat het enkel en alleen van bovenaf opgelegd kan worden als je zoiets voor elkaar zou willen krijgen.
Je hebt gelijk. Democratisch is hier een verkeerde woordkeus. Bedoeld was, dat elke cultuuruiting in Europa behouden kan blijven, zoals het ook in de doelstellingen van de EU geformuleerd is.

Reageer