Eén Europese taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

Een econoom kan niet zomaar voorspellen wat de gevolgen zouden zijn van de invoering van een bepaalde voertaal in zo'n complex systeem.
Hij kan proberen een model op te stellen.
ben je nu voor een democratische keuze of een opleggen van bovenaf op economische gronden?
Een eerste niet goed doordachte reactie: ik zou met beide geen probleem hebben.

Berichten: 329

Re: E

De bevolking democratisch laten kiezen voor het Esperanto, dat is nog wat anders dan een afspraak maken tussen de Europese landen om in eerste instantie bijvoorbeeld alle wetteksten op te maken in het Esperanto. Hoe meer het Esperanto zou gebruikt worden, hoe meer mensen erdoor kunnen geïnspireerd worden.

Mits een goed bestudeerde mediacampagne kan het Esperanto flink aan populariteit winnen zonder dat er ooit een verkiezing moet worden gehouden. Hoeveel talen worden er momenteel in Europa gesproken? Het zou toch fantastisch zijn moest iedereen elkaar kunnen begrijpen?

Voor mijn part mag dat ook het Engels zijn hoor. Of het Duits of het Frans. Maar het Esperanto heeft veruit mijn voorkeur.

Eénmaal in Europa aanvaard, zal de rest van de wereld zonder twijfel ook te overtuigen zijn!

Berichten: 329

Re: E

Ik kies voor het Esperanto:

- omdat de naam alleen al mooi gekozen is: de taal van de hoop!

- omdat ik optimistisch ben omtrent de samenwerking in Europa (de Europese gemeenschap zorgt al 60 jaar voor vrede in Europa).

- omdat het Esperanto gemakkelijk door iedereen is aan te leren (in tegenstelling tot het latijn bijvoorbeeld, wat hier eerder aan bod kwam).

- omdat deze keuze neutraal is tegenover elke taalgemeenschap.

- omdat het Esperanto inderdaad enorme besparingen zou teweegbrengen (vertalers, tolken, drukwerken, websites, tijdwinst...)

- omdat andere wereldgrootmachten dan automatisch meer interesse zullen vertonen in het Esperanto: zo zou het Esperanto automatisch groeien.

- omdat men 50 jaar geleden ook nooit zou geloofd hebben dat de Frank, de Mark, de Gulden ooit konden verdwijnen, terwijl deze omschakeling naar de Euro vlot is verlopen.

http://www.depers.nl/binnenland/78143/Over...-Esperanto.html

Berichten: 991

Re: E

het esperantoverhaal mist 1 belangrijk detail

het cultureel en historisch belang van taal. taal hoort bij een volk zoals grenzen dit doen.

je kunt niet zomaar zeggen dat we nu eens een ander taaltje gaan spreken.

+ er is geen cultuur, geen voeling met dat gedrocht. het is een fantasietje en niets meer. een leuke denkoefening

het werkt gewoon niet en je krijgt dit niet verkocht. de taal bestaat al decennia.

hoeveel gebruiken het? hier en daar een groepje hobbyisten tijdens een clubavond?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: E

1207 schreef:het esperantoverhaal mist 1 belangrijk detail

het cultureel en historisch belang van taal. taal hoort bij een volk zoals grenzen dit doen.
Op zich niet echt een argument. Hoewel ik ook geen voorstander ben van het invoeren van één taal, vind ik dat je, als je dit argument aanvoert rekening moet houden met:
  1. het feit dat in het verleden succesvol talen zijn opgedrongen aan volkeren, en
  2. het feit dat grenzen aan het vervagen zijn.
Overigens stel ik dit gewoon vast en ik doe er verder geen uitspraken over.

Berichten: 991

Re: E

ypsilon schreef:
  1. het feit dat in het verleden succesvol talen zijn opgedrongen aan volkeren, en
  2. het feit dat grenzen aan het vervagen zijn.
1) dat klopt ten dele. in de meeste gevallen, bvb afrikaanse kolonies, zie je toch dubbel taalgebruik frans/engels en plaatselijke taal. hetzelfde zie je gedeeltelijk in Zuid-Amerika of bij de eskimo's. zelfs de chinese dictatuur is er nooit in geslaagd om die 100 versies vh chinees te vermoorden. ook daar heb je vaak een dubbel taalgebruik met mandarijns als officiele versie.

2) uiteraard zijn grenzen aan het vervagen maar ik heb het over de waarde die men er aan hecht. taal heeft dezelfde waarde voor een volk. zelfs een nieuwe spelling laat emoties vaak hoog oplaaien.

Taal is een onderdeel van onze identiteit. dat laat zich niet zomaar vervangen en de geschiedenis bewijst dit ook.

esperanto is alleen succesvol bij een groepje aanhangers. ik ken niemand die het kent laat staan gebruikt ondanks dat het al bijna 100 jaar oud is (ontstaan in jaren 20 dacht ik)

Berichten: 954

Re: E

Kijk, dát is dé Europese taal!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: E

het cultureel en historisch belang van taal. taal hoort bij een volk zoals grenzen dit doen.
Iedere land heeft inderdaad zijn eigen talen en cultuur (en onvermijdelijke import).Dat zal met het gebruik van Esperanto zo blijven.
er is ... geen voeling met dat gedrocht. het is een fantasietje .Het werkt gewoon niet en je krijgt dit niet verkocht. de taal bestaat al decennia.
Als je Esperanto een blik waardig keurt, zou je deze uitspraak niet doen, tenzij je absoluut niets met buitenlanders (buren, internationale handel, toerisme) te maken wilt hebben. Het werkt erg goed, simpel en efficiënt!
Zelfs de chinese dictatuur is er nooit in geslaagd om die 100 versies vh chinees te vermoorden. En nota bene in China is Esperanto relatief zeer succesvol.
Esperanto laat elke moedertaal bestaan. Laat dat tot je doordringen.
Taal is een onderdeel van onze identiteit.
Oké en al die identiteiten blijven volledig intact !

Berichten: 329

Re: E

Het is duidelijk dat elk individu zijn eigen moedertaal ziet als een stukje van zichzelf dat onder geen enkel beding mag worden prijsgegeven. Dit is ook niet de bedoeling: lees daarvoor de argumenten van thermo1945 hierboven.

Ik hou zelf ook van mijn eigen dialect, en ik vind het Algemeen Beschaafd Nederlands ook een gedrocht. Wanneer we even een babbeltje zouden kunnen doen met onze voorouders van de vierde of de vijfde generatie in het ABN, zouden die mensen zich een breuk lachen. Dat neemt niet weg dat ik hier op dit forum ook probeer om beschaafd Nederlands te schrijven. Omdat ik begrijp dat mijn dialect hier niet zou geapprecieerd worden.

Wat ik niet begrijp, is het feit dat er op dit 'wetenschapsforum' zoveel negatieve reacties komen op 'één gemeenschappelijke taal'. De omgangstaal op dit forum is het Nederlands. En daarmee sluiten we gelijk de rest van de wereld uit.

Het zou toch fantastisch zijn, mochten we deze en andere discussies kunnen voeren met gewone mensen uit China, Rusland, Afganistan, Congo, Brasilië, IJsland, Denemarken, Finland, uit heel de wereld? Om dat te kunnen realiseren, is volgens mijn bescheiden mening geen enkele bestaande taal geschikt. Om politieke en historische redenen. Daarom kies ik andermaal voor het Esperanto. Of voor een alternatief, dat kan me niet schelen. Maar een gemeenschappelijke tweede taal voor de hele wereldbevolking, dat zou toch wel fantastisch zijn, in mijn verbeelding :-)

Spijtig genoeg zullen de negatieve reacties mijn dromen altijd wel blijven dwarsbomen...

Berichten: 991

Re: E

Omdat ik begrijp dat mijn dialect hier niet zou geapprecieerd worden.
appreciatie is irrelevant. als iedereen zijn eigen dialect of msn-, smstaaltje begint te gebruiken kun je het forum opdoeken.
Wat ik niet begrijp, is het feit dat er op dit 'wetenschapsforum' zoveel negatieve reacties komen op 'één gemeenschappelijke taal'. De omgangstaal op dit forum is het Nederlands. En daarmee sluiten we gelijk de rest van de wereld uit.
maar zeg je nu niet dat je liever zou hebben dat er 1 gemeenschappelijke voertaal (esperanto) zou komen?

kunnen we dan niet beter afspreken dat we van dit forum ineens een engelstalig forum maken?
Spijtig genoeg zullen de negatieve reacties mijn dromen altijd wel blijven dwarsbomen...
de realiteit en geschiedenis bewijst dat deze kunstmatige taal geen toekomst heeft.

Thermo

Ik ken geen kat die esperanto kent of gebruikt. na een beetje surfen ontdek je een paar fora en een paar yahoogroepjes. Dit terwijl de taal zo eenvoudig is en al zolang bestaat. hoe komt dit?

Volgens jou laat esperanto elke moedertaal bestaan maar volgen prospector zou het beter zijn dat heel de wereld dit forum kan volgen (voertaal engels/esperanto). Dit terwijl hier enkel mensen uit de Nederlandse taalgroep zitten.

wat is dan de zin om plots in een andere taal te communiceren?

Berichten: 954

Re: E

het feit dat grenzen aan het vervagen zijn.


Na meer dan 3 jaar globaliseringsonderzoek kan ik je vertellen dat ik dit niet zo snel als feit zou presenteren. Het hangt er sterk vanaf wat je precies onder grens verstaat.

Berichten: 329

Re: E

de realiteit en geschiedenis bewijst dat deze kunstmatige taal geen toekomst heeft.


Inderdaad, daarin geef ik je gelijk. Maar tegelijk vind ik dat juist bijzonder spijtig. Jij niet?

Berichten: 329

Re: E

@ 1270, even voor de duidelijkheid:

ik stel ook helemaal niet voor om dit forum in een andere taal te voeren.

Ik beweer alleen maar, dat de wereldcommunicatie er op zou vooruitgaan, wanneer we met z'n allen een tweede gemeenschappelijke taal zouden kunnen en willen gebruiken.

En ik zeg erbij dat ik verbaasd ben dat niemand daarmee instemt, behalve thermo1945 dan...

Berichten: 407

Re: E

In principe is Engels "de" internationale taal.

In welk land ook kan je naar een "internationale" school gaan en daar je lessen in het Engels volgen.

Wat er bij mij toch op wijst dat Engels een internationale taal is.

Ik ben eerlijk gezegd ook wel eens met prospector over het feit dat het leuk zou zijn dat we kunnen discussiëren met mensen uit China of dergelijke. In een enkele taal. Of dit nu Engels of Esperanto is maakt mij nu eigenlijk niet zoveel uit.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 954

Re: E

prospector schreef:@ 1270, even voor de duidelijkheid:

ik stel ook helemaal niet voor om dit forum in een andere taal te voeren.

Ik beweer alleen maar, dat de wereldcommunicatie er op zou vooruitgaan, wanneer we met z'n allen een tweede gemeenschappelijke taal zouden kunnen en willen gebruiken.

En ik zeg erbij dat ik verbaasd ben dat niemand daarmee instemt, behalve thermo1945 dan...
Daarmee suggereer je dat anderen, waaronder ik, tegen een wereldtaal zouden zijn. En, dat is niet het geval. Ik zou er best de voordelen van zien. Alleen reageer ik op de vraagstelling op basis van theoretisch/empirisch sociaal-wetenschappelijke overwegingen en geen normatieve. Als de vraag is: is het na de invoering van een munt ook niet eens tijd voor het invoeren van een taal, dan is mijn antwoord op basis van die overwegingen: nee, want daarvoor is de verdeeldheid tussen de EU veel en veel te groot en de steun voor Europa inmiddels zo laag dat het zeker niet het goede moment zou zijn daarmee te komen.

Reageer