5 EM-vraagjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

5 EM-vraagjes

1. Wat is de eenheid van magnetisme? Coulomb voor lading => ???? voor magnetisme. En de eenheid voor E of M veld? En voor E of M flux? Geef ze anders allemaal.

2. Waarom staan de vergelijkingen van Maxwell vol met integralen? Ik ben nog niet een natuurkundige ;) :shock:

3. In de maxwellvergelijkingen staat er dat een wisselend elektrisch veld een spannign opwekt. Een spanning tussen wat?

4. Verschil tussen spannign en voltage? ;)

5. Voltage wordt gedefinieerd als :?: E * dS. Wat bedoeld men hiermee?

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: 5 EM-vraagjes

Er is geen verschil tussen Spanningen en Voltage.. het is een Synoniem, dus ze betekenen Exact hetzelfde... (of niet? :oops: )

Voor de rest kan ik je vragen niet beantwoorden, vraag mij ook af wat het is? ;) :?: ;) :shock: :oops:

Groeten,

David :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 5 EM-vraagjes

1. Wat is de eenheid van magnetisme? Coulomb voor lading => ???? voor magnetisme. En de eenheid voor E of M veld? En voor E of M flux? Geef ze anders allemaal.

Magnetisch veld: Tesla (T)

Electrisch veld: Volt per meter (V m-1)

Magnetische flux: Weber (Wb)

2. Waarom staan de vergelijkingen van Maxwell vol met integralen? Ik ben nog niet een natuurkundige ;) :shock:

Zo zijn de Maxwell vergelijkingen eenmaal. Je kunt de integralen pas oplossen als je magnetisch en electrisch veld bekend is. Ze zijn trouwens ook te schrijven in differentiele vorm.

3. In de maxwellvergelijkingen staat er dat een wisselend elektrisch veld een spannign opwekt. Een spanning tussen wat?

Waar staat dat dan?

4. Verschil tussen spannign en voltage? :oops:

Geen

5. Voltage wordt gedefinieerd als :?: E * dS. Wat bedoeld men hiermee?

Dit is niet het voltage (want dat is ;) E * dL) Maar de som van alle ladingen gedeelt door de constante epsilon_0

:oops: duidt op een kring-integraal. Je integreert dus niet van punt a naar punt b, maar over een gesloten circuit.l
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: 5 EM-vraagjes

Hoe kan je nu integreren over van punt A naar punt A? Dat is toch onmogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: 5 EM-vraagjes

Bart schreef:3. In de maxwellvergelijkingen staat er dat een wisselend elektrisch veld een spannign opwekt. Een spanning tussen wat?

Waar staat dat dan?


Minicursus relativiteitstheorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 5 EM-vraagjes

Eerst maar met betrekking tot de kring-integraal:

Bij een normale integraal vul je alleen het begin en eindpunt in. De rest wat er tussen zit boeit niet (tenzij er rariteiten in de functie zitten).

Bij een kringintegraal vul je niet het begin en eindpunt in (want die zijn hetzelfde) Je loopt in feite over het gesloten pad heen en kijkt of er veranderingen zijn. Een kring-integraal kun je dus ook niet direct uitrekenen zoals je dat bij een Riemann (normale) integraal doet.

Met betrekking tot de spanning moet ik wat voorzichtiger zijn. De minicursus praat over een electrische en magnetische flux, maar ikzelf ken de Maxwell vergelijkingen in integraalvorm iets anders (alhoewel beide vormen correct zijn). Ik heb even in een boek opgezocht en daar wordt gezegt dat de electromotance (spanning) gelijk is aan de verandering van de flux cut in de tijd. Ik snap nog niet helemaal wat ze daar mee bedoelen.

Dit is hoe ik de Maxwell vgl ken in integraalvorm:

Afbeelding

en in differentiele vorm:

Afbeelding

En daarin komt duidelijk geen spanning in voor
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: 5 EM-vraagjes

Volgens de cursus is de elktrische flux gelijk aan Vm. Klopt dit?

Maar waarom moet je een kringintegraal gebruuiken? :shock:

Reageer