Transcedente getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Transcedente getallen

Irrationale getallen kun je schrijven als niet-repeterende decimale getallen maar kun je wel als repeterende kettingbreuken schrijven.

Transcedente getallen kun je noch als repeterende decimale getallen schrijven noch als repeterende kettingbreuken.

Zijn dit twee correcte uitspraken?

Berichten: 7.068

Re: Transcedente getallen

Irrationale getallen kun je schrijven als niet-repeterende decimale getallen maar kun je wel als repeterende kettingbreuken schrijven.
Dit is niet correct volgens dit (zie onder 'Relation to quadratic irrationals').
Transcedente getallen kun je noch als repeterende decimale getallen schrijven noch als repeterende kettingbreuken.
Dit is wel correct (ook vanwege de bovenstaande link).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Transcedente getallen

Bedenk ook dat bijna alle irrationale getallen transcedent zijn, dus de uitspraken spreken elkaar tegen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7.068

Re: Transcedente getallen

Bedenk ook dat bijna alle irrationale getallen transcedent zijn, dus de uitspraken spreken elkaar tegen.
Ik zou dit anders verwoord hebben: alle transcedente getallen zijn irrationale getallen. Op die manier voorkom je dat het lijkt alsof het uitmaakt dat bijna alle irrationale getallen transcedent zijn. Zodra er 1 irrationaal getal ook transcedentaal is, weet je al dat er een van de stellingen niet correct is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transcedente getallen

Is de vereniging van de rationale en irrationale getallen de verzameling reële getallen? Hoe zit het met de (on-)meetbare en algebraïsche getallen?

Ik heb behoefte aan overzicht hoe de bijbehorende verzamelingen met elkaar samenhangen met de verzameling reële getallen als universum.

Een Venn-diagram of nadere beschrijving zou helpen. Wikipedia komt voor mij niet voldoende to-the-point.

Berichten: 7.068

Re: Transcedente getallen

Is de vereniging van de rationale en irrationale getallen de verzameling reële getallen?
Wat zijn volgens jou de definities van deze twee soorten getallen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transcedente getallen

Wat zijn volgens jou de definities van deze twee soorten getallen?
Rationaal = geheel / geheel. Irrationaal niet.

(Zondag ga ik op vakantie.)

Berichten: 7.068

Re: Transcedente getallen

Rationaal = geheel / geheel. Irrationaal niet.
Is het dan mogelijk dat een reeel getal niet in een van deze twee categorieen valt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Transcedente getallen

Is het dan mogelijk dat een reeel getal niet in een van deze twee categorieen valt?
Nee, irrationaal betekent "niet rationaal", dus ieder reëel getal dat niet rationaal is, is per definitie irrationaal.

Hier een schematisch overzicht:

Afbeelding

Het blauw gestippelde gebied zijn de irrationale getallen. De rationale getallen :P (waarbij 8-) uiteraard ook ;) omvat en :-k ook :D ) en de irrationale getallen vormen samen alle reële getallen.

Algebraïsche getallen = alle getallen die het nulpunt zijn van een veelterm met gehele coëfficienten, bijvoorbeeld
\(\sqrt{2}\)
of
\(i\)
of
\(\sqrt[3]{5+\sqrt[7]{10}}\)
.

Transcedente getallen = alle getallen die niet algebraïsch zijn, bijvoorbeeld
\(\pi\)
of
\(e+2i\)
of
\(\log(3)\)
.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7.068

Re: Transcedente getallen

Nee, irrationaal betekent "niet rationaal", dus ieder reëel getal dat niet rationaal is, is per definitie irrationaal.
Ja, dat weet ik. Ik was thermo1945 aan het begeleiden naar dat antwoord...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Transcedente getallen

Ja, dat weet ik. Ik was thermo1945 aan het begeleiden naar dat antwoord...
Sorry, verkeerd gelezen 8-)

Ik weet dat jij dat weet :-k Dacht dat hij de vraag stelde.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transcedente getallen

Met je uitleg en diagram, Rogier, kan ik goed uit de voeten. Bedankt.

Rest nog de vraag: hoe passen meetbare en onmeetbare getallen in dit plaatje?

Berichten: 7.068

Re: Transcedente getallen

Rest nog de vraag: hoe passen meetbare en onmeetbare getallen in dit plaatje?
Google eens op "onmeetbare getallen"...

Reageer