H20 drinkbaar maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 69

H20 drinkbaar maken

Stel je zit op een onbewoond eiland, er is genoeg voedsel maar je wilt ook drinken dan kun je al raden wat de vraag is.

Hoe kom ik aan drinkbaar water.

Je heb dus, de zee, af en toe regent het , er zijn ook bronnen op het eiland maar die staan op hoge bergen die uitvloeien in een delta en je bent deze keer lui en hebt nu eens geen zin om ver te lopen naar die bronnen toe.

Dus van zeewater of regenwater drinkbaar water maken ( je kunt ondertussen ook al vuur maken :wink: )

Ik zou iets doen met destillatie , een scheidingstechniek toepassen ...

Hoe ga je tewerk :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: H20 drinkbaar maken

Er zijn een aantal methoden.

- je kan een zogenaamde omgekeerde osmosepomp gebruiken

- je gebruike een zonnedestilator.

een zonne destilator is een stuk folie dat je in een punt vorm neerzet. Aan de binnenkant van de rand van dit folie plaats je een opvang reservoir. in het midden van de ruimte plaats je dan het te destileren water.

Makkelijk zat.

(Te veel naar Ray Mears gekeken LOL)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 69

Re: H20 drinkbaar maken

Niet naar Ray Mears maar naar Expeditie Robinson :wink:

Berichten: 30

Re: H20 drinkbaar maken

Ik zou je eigen urine drinken...

dat voldoet voor een niet al te lange tijd aan alle benodigtheden voor drinkbaar water...
sterf!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: H20 drinkbaar maken

Lijkt me niet verstandig. Het heeft een relatief hoge osmotische waarde. Ik weet niet of deze waarde net zo hoog ligt als bij zeewater (4% meende ik) maar dan droog je zelfs sneller uit dan dat je helemaal niets drinkt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.746

Re: H20 drinkbaar maken

maar als je blijft urine drinken doet de osmotische waarde er toch niet toe, na de 2e passage neem je het gewoon weer op

Berichten: 683

Re: H20 drinkbaar maken

Een zonne destilator is een stuk folie dat je in een punt vorm neerzet.
Hoe kom je aan folie op een onbewoond eiland?
Maar als je blijft urine drinken doet de osmotische waarde er toch niet toe, na de 2e passage neem je het gewoon weer op.
Ja maar die tweede passage pis je eerst uit dus dan droog je weer verder uit.

Is een put graven ook nuttig? Hoe ver moet ja van de kust af zitten om geen zout water als grondwater te krijgen?

Re: H20 drinkbaar maken

urine drinken is niet verstandig , het is niet voor niet en afval product van je lichaam, volgens de SAS, uit den boze.

een leuke manier om drinkwater te verzamelen is het volgende:

een paar doeken of kleren die je hebt om je enkels binden en dan in de vroege ochtend rondjes lopen door gras en of ande gewassen, vervolgens je kleding uitwringen en nog een keer! ja je moet wel vroeg opstaan!

gr kunstje

Reageer