Hydraulica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hydraulica

graag had ik de bassis formules gehad om de kracht en de snelheid van een piston en de pomp te berekenen daar ik deze niet terugvind op het net(zou wel eens aan mij kunnen liggen ben een echte kluns op pc gebied)

de formules om

-het debiet te bereken

-de kracht

-de snelheid

-de kracht van de motor

dit is omdat ik een hout kliever aan het maken ben

vriendelijk bedankt op voorbaat

koentje

Berichten: 718

Re: Hydraulica

Het vakgebied heet hydraulica of hydrauliek (misschien dat je dan iets sneller iets vindt).

Als je een cilinder wil gebruiken om een kracht uit te oefenen dan is de geleverde kracht: F=pA met A in m2 en p in Pa en F in N.

In de hydrauliek wordt echter doorgaans met de eenheid bar gewerk (1 bar=100000 Pa). Gebruikelijke drukniveaus zijn 150..300 bar (afhankelijk van het systeem).

Het benodigde debiet volgt uit Q=Av met v in m/s, A als boven en Q in m3/s (in de hydrauliek hanteert men echter altijd eenheid ltr/min voor het debiet dus dat zul je even moeten omrekenen).

Als je op deze manier de druk en het debiet hebt berekend dan volgt het benodigde motorvermogen uit P=pQ (P in W en p en Q in standaard SI eenheden). Houdt daarbij wel rekening met wat drukverlies tussen pomp en cilinder (ca 20..30 bar als je goede componenten hebt gekozen) en het mechanisch en volumetrisch rendement van de pomp (beiden zo'n 90%..95% in de praktijk).

De benodigde pompgrootte wordt gegeven in het slagvolume (uitgedrukt in cm3) en dat kun je eenvoudig berekenen door het benodigde debiet te delen door het aantal toeren per seconde. Gebruikelijk is een 4-polige electromotor (ca 1450 rpm).

Berichten: 30

Re: Hydraulica

Kijk hier eens. Ik heb hier ooit een spreekbeurt over gedaan. Hier vindt je veel over een houtkliever en de werking.

http://science.howstuffworks.com/hydraulic2.htm

Reageer