Rekening in vreemde valuta

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 247

Rekening in vreemde valuta

Misschien is deze vraag een beetje te praktisch hier, maar ik vroeg me af of je in belgië/nederland gewoon naar je bank kan gaan en vragen of ze je geld omzetten in bijvoorbeeld russische roebels? Dit om een beetje te speculeren tov de verzwakkende euro. Daarbij heb ik dan nog de vraag of je dan op die vreemde valuta de belgisch/ nederlandse interesten krijgt of de standaard russische (die ongeveer 11% bedraagt, zag ik bij mijn laatste bezoek aan sint-petersburg). Dus concreet: kan ik best een rekening in rusland openen en mijn eurotjes daar laten omwisselen in roebels en die daar tegen 11 % laten uitzetten, of kan ik ze even goed of zelfs beter hier in belgie / nederland uitzetten?

mvg

steve

Berichten: 597

Re: Rekening in vreemde valuta

Het is bij de meeste banken wel mogelijk om een dollar(belggings)rekening te openen, maar een rekening voor Russische roebels denk ik niet.

Je kan natuurlijk wel cash roebels aankopen en deze bijvoorbeeld in een kluis bewaren.

Wanneer je zou beleggen tegen deze 11% in Rusland, dan moet je je afvragen waarom er zoveel rente wordt gegeven. Hogere rentes betekent over het algemeen een hoger risico.

Beleggen in roebels houdt natuurlijk een wisselrisico in.

Stel dat bv binnen x tijd de rente in Rusland is gezakt naar 8%, dan zal er waarschijnlijk minder kapitaal richting Rusland stromen (minder buitenlandse investeerders zijn bereid in Rusland te beleggen), dus minder vraag naar roebels, waardoor de roebel waarschijnlijk in waarde zal verliezen tov de euro. Dit is geen vaststaand feit, maar een mogelijk scenario. Er zijn nog andere zaken die de waarde van een munt bepalen.

Beleggen in een vreemde munt houdt dus altijd een wisselrisico in, een risico dat je winst uit vergaarde interesten drastisch kan verminderen of het kan zelfs tot verlies leiden. Andersom is het natuurlijk ook mogelijk dat de waarde van de roebel stijgt en je dus extra winst maakt.

persoonlijk vind ik het eigenlijk een gok om te beleggen in een vreemde munt.

Al zou het beleggen in dollars op dit moment een berekende gok kunnen zijn.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 991

Re: Rekening in vreemde valuta

Misschien is deze vraag een beetje te praktisch hier, maar ik vroeg me af of je in belgië/nederland gewoon naar je bank kan gaan en vragen of ze je geld omzetten in bijvoorbeeld russische roebels?
yep,

vroeger kon dat bij de grenswisselkantoren. nu zal het wel online kunnen.

kan een mooie procent opleveren.

ik zou wel advies ophalen bij je bank, iets veiliger dan wsf info

Berichten: 247

Re: Rekening in vreemde valuta

Dat dat geld wisselen zal lukken daar ben ik van overtuigd, maar het zou wel leuk zijn als ik dat geld dan ook tegen 11% zou kunnen uitzetten, dat zou toch al meteen wat schelen niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Rekening in vreemde valuta

Je kunt tegenwoordig je geld zonder enig risico wegzetten tegen ongeveer 6% per jaar (in een deposito). Ik betwijfel of je met Russische Roebels (met alle risico's van dien) meer verdient.

En je geld voor 11% bij een Russische bank parkeren... ik zou er niet op gokken. Kijk maar wat er net met IceSave is gebeurd - en dat was dan nog een "zeer solide, betrouwbare bank" met AA credit rating. Reken er maar niet op dat Bos je geld ook uit Rusland gaat terughalen als ze er vandoor gaan met je poen :D
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer