Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Als je een tol op een gevoelige weegschaal legt, veranderd het gewicht dan als je hem laat ronddraaien op de weegschaal?

(Bij gebrek aan weegschaal en tol, kan ik dit niet even zelf testen)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Ik zou niet zo goed weten waarom wel eigenlijk.

De massa van een draaiende tol verandert niet en de valversnelling g zal ook door de draaiende beweging niet veranderen.

Dus ik zie niet in waarom de draaiende tol aan gewicht zou verliezen als gewicht gedefinieerd wordt als:
\( \overrightarrow{F_g} = m . \overrightarrow{g} \)
Cogito ergo sum.

Berichten: 311

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Haha, déjà vu! In het verleden, toen ik de werking van een tol nog niet volledig doorhad, heb ik me dezelfde vraag gesteld! Het antwoord is, zonder wrijving e.d., "nee". De natuur laat horizontale en verticale krachten elk apart z'n ding doen. Horizontale energie heeft geen invloed op verticale energie en omgekeerd.

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Haha, déjà vu! In het verleden, toen ik de werking van een tol nog niet volledig doorhad, heb ik me dezelfde vraag gesteld! Het antwoord is, zonder wrijving e.d., "nee". De natuur laat horizontale en verticale krachten elk apart z'n ding doen. Horizontale energie heeft geen invloed op verticale energie en omgekeerd.
Energie is een scalaire grootheid.

Hoe kan er dan sprake zijn van horizontale en verticale energie ?

Horizontale en verticale krachten, oké... maar energie? :D
Cogito ergo sum.

Berichten: 311

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Vergeef me m'n fout taalgebruik! :D

Ik zei "energie" als verzamelwoord voor "kracht", "snelheid", "versnelling", noem maar op...wou gewoon in 1 woord zeggen dat bij deze de horizontale component de verticale niet beïnvloedt en omgekeerd.

ps...ben je zéker dat de fundamentele aard van energie geen vectoriële grootheid is?

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Horizontale energie heeft geen invloed op verticale energie en omgekeerd.
dan moet je deze ook gemakkelijk kunnen verklaren:

Gyroscope :D

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

ps...ben je zéker dat de fundamentele aard van energie geen vectoriële grootheid is?


Zeker.
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

ik denk niet dat ik het eens ben,

toegegeven, de moleculen in het midden veranderen niet in massa,

maar de moleculen die aan de buitenkant van de tol zitten, bouwen een aardige snelheid op.

bovendien was het veranderen van de massa afhankelijk van de kinetische energie, en eigenlijk niet van de snelheid.

deze werd er alleen bij betrokken (naar ik meen) om de formule leesbaarder en toepasbaarder te maken.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Je voegt energie toe, dus volgens E=mc2 wordt de tol zwaarder. Je zult het alleen niet meten op een weegschaal. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Dat is relativistisch. Klassiek gezien zal het gewicht niet veranderen, ben je het daarmee eens SQ?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 389

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Om deze vraag volledig te beantwoorden, moeten we nog een factor in acht nemen die hier voorlopig vergeten wordt, namelijk de aanwezigheid van lucht.

Nu, volgens de wetten van bernoulli is de luchtdruk o.a. afhankelijk van de snelheid van de lucht ten opzichte van een oppervlak. Nu is het zo dat door de vorm van de tol, snelheden aan de punt lager zullen liggen dan snelheden hoger aan de omtrek van de tol. Bovenaan hebben we een plat roterend oppervlak. Nu is de vraag, waarover u zich mag buigen, want ik weet niet, of het verschil in oppervlakte tussen onder en bovenkant er toe doet, creëert dit geen lift of misschien zelfs geen downforce net als bij een vliegtuig?

Zeker is dat de oppervlakte langs de bovenkant van de tol, kleiner is dan de oppervlakte van de kegelmantel. Echter, in bovenaanzicht is het geprojecteerde oppervlak van beide gelijk. Wat geeft de doorslag? Indien er door de vorm van de tol een drukverschil optreedt, kan het gewicht wijzigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Dat is relativistisch. Klassiek gezien zal het gewicht niet veranderen, ben je het daarmee eens SQ?


Klassiek denk ik idd niet. Laat ik het zo zeggen ik denk wel dat er een opwaartse druk zal zijn door Bernoulli en eventuele Magnus krachten. Maar de massa verandert niet denk ik.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 481

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

Hmm, natuurlijk verandert de massa niet, weten jullie zeker dat de kracht die de tol op de weegschaal uitoefent gelijk blijft aan Fz=m g ?

Want bij een draaiende tol denk ik meteen intuitief, dat het makkelijker een gaatje in de grond boort, dan wanneer je hem rustig op de grond legt ( en wel zo dat je hem overeind houdt..)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Verandert het gewicht van een draaiende tol?

of de massa al dan niet klassiek veranderd is volgens mij of-the-point. Tegenwoordig weten we dat het klassieke model hier en daar gaten heeft (het relativistische uiteraard ook, maar het is toch op z'n minst een betere benadering).

maar volgens het E=mc² principe verandert de massa. Alleen is de energie uiteraard veel te weinig, om de massa met 1 gram te doen toenemen, zou er al zo'n (hou je vast) 8.98755179 × 10^13 Joule vereist zijn. En bovendien verdwijnt een groot deel van de energie inderdaad onder de vorm van warmte (door wrijving) en vervorming (al is het dan op microscopische kleine schaal, de punt van de tol zal toch lichtjes vervormd worden door bijvoorbeeld kleine oneffenheden in de grond,... waardoor dit alles volgens mij in een gewichtstoename resulteert die ver onder het tot nu toe detecteerbare niveau ligt.

even samenvatten: het gewicht veranderd een klein beetje, maar het zal maar een astronomisch klein effect hebben. Ik lig er in ieder geval niet van wakker :D
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer