Vraag over de definitie van tangens

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Vraag over de definitie van tangens

Uit dit topic:

Hee,

ik heb een vraagje

En nu de vraag.. als je die vraagteken wilt beantwoorden, moet je SHIFT TAN (20:200) doen..

En k vroeg mijn leraar waarom?

en hij wist t zelf niet eens,

weten jullie dit misschien..

Waarom moet je die 20cm delen voor 200cm?

Ja, er zit een verhouding in, maar de reden? of uitleg?

thanks!
Bijlagen
TANGENS.jpg
TANGENS.jpg (8.86 KiB) 657 keer bekeken

Berichten: 4.246

Re: Vraag over de definitie van tangens

Dat staat ook in de microcursus. Zo bereken je die hoek via overstaand/aanliggend en dan inverse tan op je GR gebruiken.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Vraag over de definitie van tangens

Dat staat ook in de microcursus. Zo bereken je die hoek via overstaand/aanliggend en dan inverse tan op je GR gebruiken.
Ja, dat snap ik ook wel..

maar WAAROM moet je 20 delen door 200 en bijv. niet 200 delen door 20?

Want dan kan k oook wel een lengte van een deur bereken, met cm:4^98 en dan daar de wortel nog van. en dan heb je de lengte?

Misschien zal het wel goed zijn. Maar waarom? Als je begrijpt wat ik bedoel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vraag over de definitie van tangens

Ezelbruggetje: SOS CASTOA

Sinus=Overstaande_rechthoekszijde/Schuine_zijde

Cosinus=Aanliggende_rechthoekszijde/Schuine_zijde

Tangens=Overstaande/Aanliggende_rechthoekszijde

Zie je nu waarom je met tangens moet werken, en waarom met die verhouding en niet de omgekkerde?

Btw, wat bedoel je met
Ja, er zit een verhouding in, maar de reden? of uitleg?
. In alles zit toch een verhouding??? Als dar nu de getallen 4 en 9 hadden gestaan, klopte het toch nog. (hoek was wel anders, mar apart van dat...)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: Vraag over de definitie van tangens

Misschien zal het wel goed zijn. Maar waarom? Als je begrijpt wat ik bedoel
Het zal goed zijn omdat het per definitie zo is.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Vraag over de definitie van tangens

Het zal goed zijn omdat het per definitie zo is.
Nee dat is niet zo, die wetenschappers van toen, hebben iets uitgevonden WAAROM dat zo is.

Want dan kan k ook zeggen dat je de omtrek van een cirkle PiX0=dat nog delen door de wortel van 60933 ofzo?

Nee, ij hebben daar ene reden voor, neem k aan ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vraag over de definitie van tangens

luckystar schreef:En k vroeg mijn leraar waarom?

en hij wist t zelf niet eens,

weten jullie dit misschien..
Ik heb het vermoeden dat je een antwoord verwacht dat niet bestaat. Maar ik zal het proberen:
Waarom moet je die 20cm delen voor 200cm?

Ja, er zit een verhouding in, maar de reden? of uitleg?
Je wil de onbekende hoek alfa weten. Bekend zijn nu, gezien vanuit die hoek, de AANLIGGENDE zijde en de OVERSTAANDE zijde. Deze zijn respectievelijk 200 en 20. Tot zover eens?

De goniometrie heeft de drie functies sinus, cosinus en tangens gedefinieerd. Van deze drie komen alleen in de definitie van de tangens de aanliggende en overstaande zijde voor. Zou je de cosinus of sinus willen gebruiken, dan heb je schuine zijde nodig, maar die is onbekend, dus de (co)sinus is onbruikbaar.

De tangens is nu gedefinieerd als het quotiënt van de overstaande en aanliggende zijde. Per definitie geldt dus dat

tan(alfa)=O/A. Bij een definitie kun je niet vragen naar de reden, we kíezen dit zo.

De motivatie van die keuze, is dat wanneer je de aanliggende en overstaande zijde beide n keer zo groot zou maken (bijv. 3 keer, dan n=3), de hoek onveranderd is. Er zijn dus bepaalde 'vaste verhoudingen' in een rechthoekige driehoek. Precies die vaste verhoudingen worden vastgelegd met de cosinus, sinus en tangens.

\\edit: kijk nog eens naar Hoofdstuk 3 van de cursus; wat begrijp je daar niet aan?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Vraag over de definitie van tangens

@Phys:

Ahh okee.. maar het kan dus ook fout zijn?

Maar goed, okee dank jullie wel ^^

Berichten: 4.246

Re: Vraag over de definitie van tangens

Ahh okee.. maar het kan dus ook fout zijn?
Hoezo?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Vraag over de definitie van tangens

Hoezo?
Als het PER DEFINITIE zo is, dan kan het ook fout zijn, dit is nu wat de mens heeft. maar het kan oook fout zijn.. die rekendingens zeg maar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraag over de definitie van tangens

Hoe bereken je tan(?) in die driehoek?

Zie je dan dat bij tan(?) precies één getal hoort?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraag over de definitie van tangens

Als het PER DEFINITIE zo is, dan kan het ook fout zijn, dit is nu wat de mens heeft. maar het kan oook fout zijn.. die rekendingens zeg maar
Nee, dat kán niet fout zijn. Als ik de lengte van een vlaggemast deel door zijn doorsnede en de uitkomst daarvan de smurvel van de vlaggenmast noem, dan kan de hele wereld volgens die definitie de smurvel van elke vlaggenmast bepalen. We hebben gewoon afgesproken dat we zó die smurvel bepalen.

Wat je wél kunt doen is in jouw voorbeeld 200 door 20 delen en dat cotangens noemen. Die afspraak bestaat ook. Die is alleen niet in dagelijks gebruik, en vonden we niet in een basiscursus goniometrie passen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tangens

behalve sinus, cosinus, tangens en dus ook cotangens kunnen we ook nog secans en cosecans van een hoek bepalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secans

't is maar wat je afspreekt en hoe je dat definieert.

Volg je de definitie, dan weet heel de wereld wat je bedoelt en doe je het dus niet fout.

Achteraf bezien is het mogelijk wijs om voor de volledigheid een paragraafje "andere verhoudingen in de rechthoekige driehoek" op te nemen, met juist de definities van die cotangens, secans en cosecans.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer