Verhoudingen planeten in kamer

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Poeh, dat pak je netter aan dan toen ik een planetarium op mijn kamertje had gemaakt (toen bestond pluto tenminste nog. :D ) Anywho, toen heb ik gewoon de zon niet op schaal gemaakt (ik zei toen altijd tegen mijn vriendjes dat ik de planeten op schaal had en de zon is nu eenmaal geen planeet, snapte ze niet zo goed ben ik bang). De zon idd in een hoek van mijn kamer opgehangen en daar een licht in gemaakt. Voor de afstanden van de planeten heb ik de gemiddelde afstand genomen, en op mijn plafond stukken baan getekend. Ik geloof dat ik het voornamelijk rond had gemaakt en een beetje gesjoemeld had om ze elipsoider te maken. De reden dat ik de hoek van mijn kamer had gekozen is zodat je veel grotere afstanden met je planeten kan maken, de banen liggen dan verder uit elkaar. Ik ben bang dat rails dan niet meer zo goed werkt. Je zou dan als je zou willen stukken gordijn rails kunnen ombuigen, dat is redelijk goed te doen, en kwart cirkels ophangen en dan misschien iets met touwtjes en katrollen kunnen doen om de verhoudingen te laten werken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Hm... En dat ik dan gewoon een gloeilamp ophang?

Zou in principe wel kunnen, maar dan kan je ook maar een kwart van alle ''standen'' maken,

Dat vind ik wel jammer.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Snap ik, het is ook alleen maar hoe ik het deed. Het is kiezen of delen, of je planeten zullen niet echt de uiterste hoeken van je kamer zien, voornamelijk Pluto was heel erg excentrisch, ik deed het alleen om de afstanden nog duidelijker te maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Dit is meer wat ik in m'n hoofd had.

(Let niet op m'n tekenkunsten :D )

BTW: je weet dat ik geen Pluto heb he :P ?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Beste mensen, ondertussen alweer even geleden, dat ik mijn laatste bericht hier heb geplaatst.

Maar hier eindelijk een update.

Het heeft een tijd geduurd voordat vooral Jupiter helemaal droog was (!), maar een paar dagen geleden was hij echt helemaal droog en heb ik hem samen met Saturnus geschilderd: zie hieronder het resultaat. Ik moet zeggen dat ik er best blij mee ben :].

http://img204.imageshack.us/my.php?image=a...lding214gx1.jpg

http://img509.imageshack.us/my.php?image=a...lding204ws7.jpg

http://img353.imageshack.us/my.php?image=a...lding205dr6.jpg

Ik ben van plan ze binnenkort op te hangen.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 817

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Ik vind het prachtig hoe je die rode wervelstorm van jupiter zo mooi hebt laten uitkomen. Zeker een van de typische dingen aan die planeet, en je laat hem niet onbreken :D .

Meer mensen zouden van die dingen moeten doen. Ben ooit begonnen aan het maken van een dna-streng met rietjes pingpong-balletjes op mn kamer, maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik het nooit heb afgemaakt. (voornamelijk uit luiheid en gebrek aan motivatie).

Blijven voortdoen :P . Wie weet besluiten je ouders ooit nog om uit te breiden, en dan kan je de oort-wolken ofzo nog in kaart brengen ahah.

Groetjes, Toon
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Awesome! Dat is heel netjes gedaan man. Ik heb met mijn planetarium ze ook geschilderd, maar mijn bolletjes waren van perspex en Uranus had een grote krater erin toen ik met verf was begonnen met verkeerde oplosmiddelen. :D

Heel netjes.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

haha bedankt allemaal.

Helaas heb ik nog steeds geen oplossing gevonden om ze op te hangen...

Ik heb wel de maan nog gemaakt, een miniscuul grijs bolletje die ik aan de aarde heb vastgeplakt :D .
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 329

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Hey spanx3, ik heb hier nog niet gereageerd, maar al wel enthousiast meegelezen. Je hebt daar een prachtig project, proficiat en bedankt om je idee met ons te delen!

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de ophanging met rails: dan gaan de rails misschien met alle aandacht (en inspanningen) lopen. Waarom niet gewoon een nylondraadje en duimspijkers of (dubbelzijdige) tape? Zo kun je ook wel eens afwisselen toch?

Succes ermee!

N.B. 'k Heb dit weekend wat in mijn tuintje lopen fantaseren. Met 50 x 70 meter en een grote weide hiernaast, en (heel wat) kleinere planeetjes kan ik misschien ooit ook wel eens een simulatie uitproberen met wat knikkers en voetballen, wie weet...

En je planeten zijn prachtig!

Berichten: 12.262

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Mooi gemaakt hoor!

Misschien een optie als ophanging: als je aan het plafond metaaltape oid aanbrengt als baan, kun je de planeten met een supermagneetje en stukje nylon eraan hangen... misschien gemakkelijker te doen dan bijv gordijnrails, en gezien ze van papiermache zijn zal het gewicht niet zon probleem zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Dat is inderdaad een goed idee Benm!

Of misschien met ijzerdraad, dat staat wat netter.

Alleen hoe zou ik dat nylon draadje dan moeten monteren? Lijmen is niet sterk genoeg, en ik kan er geen gaatje in maken, dat breekt 'ie helemaal open...
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 817

Re: Verhoudingen planeten in kamer

het draadje door de bovenkant van een planeet halen, en er een klein knoopje in maken is een optie. Ik neem aan die ballen geen tonnen wegen, en ze zouden hun eigen gewicht waarschijnlijk houden als je een centimeter diep gaat ofzo.

Een andere optie is mbv vishaakjes ? In de plaatselijke viswinkel heb ik pas nog een set van 10 kleine haakjes gekocht (ze zijn echt heel klein, dus je kan ze makkelijk ophangen), en dat is niet zo duur (Ik geloof dat ik 1.45 euro heb betaald).

Daar kan je alle planeten mee ophangen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Zou kunnen, alleen ik bedoelde (en zei volgens mij ook) dat ik er geen gaatje in kan maken, dan scheurt hij open en komen er allemaal stukken papier los. Ook bij boren, ja. Bij Jupiter had ik ook geboord, maar scheurde hij ook... Het voordeel van toen was dat hij nog een beetje nat en ongeschilderd was, dus kon ik hem met wit wc-papier opvullen.

Next.

:D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 329

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Dubbelzijdige tape dus? Is sterk hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

maar 3mm als doorsnede van de nylon draad lijkt me ook niet echt heel stabiel :D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Reageer