Mijnbouw, koper, technieken van vroeger

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Mijnbouw, koper, technieken van vroeger

Before you can beat or smelt or cast copper, it must be taken from the ground. In the beginning of mining, people simply picked up pieces of copper or gold, two metals that have a distinctive color, are found in large masses, and can be worked with primitive tools such as stone axes and hammers.

As civilizations began to use and depend on metals, the amount of pure copper or copper minerals found right at the surface was not enough anymore. Other ways of obtaining copper had to be developed.

These earliest miners quickly realized that some copper minerals exposed on the surface were the tip of a deposit going down into the earth. Using stone, and later copper and bronze implements, the miners dug down to follow the deposit. The implements were crude picks, hammers, chisels and shovels. Since no method of blasting was available, miners were confined to much slower and more tedious methods of opening the rock wall or face. The miners picked at loose stones with their tools. If no cracks or loose stones were available, fire was used to create sudden changes of temperature to crack the rock. Logs were piled against the rock face, then set afire. When the rock was very hot, the fire was quenched with water. Then miners used their tools to pull out the loosened rock. ...
http://www.unr.edu/sb204/geology/tchnique.html

Nu is mijn vraag zeer simpel. Hoe weten ze zo'n dingen zelfs?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Mijnbouw, koper, technieken van vroeger

Ik stel me zo voor, je vindt een intacte bronstijd-kopermijn. Je treft daar allerlei sporen in aan, waaronder krassen op stukken steen, kapot gereedschap of resten daarvan, resten van verkoold hout, e.d.

Vervolgens ga je zelfs eens mijnbouw bedrijven. Je gaat proberen om met allerlei voor de hand liggende technieken van toen stukken gereedschap te verzinnen en kijken of je daarmee vergelijkbare krassen op je rotsen kunt maken. Stukken rots onder de microscoop vertonen onder kundige ogen sporen van sterkte oververhitting en plotselinge afkoeling. samen met al die koolresten combineer je dat tot een proefje en je krijgt dezelfde karakteristieke verschijnselen in de wanden van je proefmijntje.

Je puzzelt wat, beproeft wat, en trekt conclusies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Mijnbouw, koper, technieken van vroeger

Zou heel goed kunnen. Ik zal nog eens wat verder zoeken.

(Archeologie is dus eigenlijk eens spel :D , zelf de oermens wat gaan nadoen om zijn denkwijze te begrijpen )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Mijnbouw, koper, technieken van vroeger

Een spel zou ik het niet noemen, gewoon detectivewerk. Politierecherches proberen ook met "reconstructies" de ware toedracht van een misdrijf op te lossen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer